En vanlig syn på 325:ans bussar: resenärer trängs med barnvagnar och bagage. Återinförandet av tågtrafiken skulle göra resan säkrare, punktligare och mindre stressad. Det menar en kollektivtrafikant. Foto: Privat

Nygamla tågplaner välkomnas

Tågtrafiken genom Eksjö kommun står på agendan igen. Det var på tiden

Direkttrafiken till Jönköping i all ära – det är en fordring som består sedan årtionden. Bra om det händer någonting. Men än viktigare är att trafiken på Bockabanan Eksjö-Hultsfred ska reaktiveras. Genom nedläggningen för ett och ett halvt år sedan har inte bara Eksjös östra kommundelar utan också stora delar av norra Kalmar och södra Östergötlands län avskurits effektivt från knutpunktarna Nässjö och Jönköping. Bockabanan var (och förblir) den enda öst-västliga rälsförbindelsen mellan sträckorna Växjö-Kalmar i söder och Mjölby-Linköping i norr. Även om det i dag finns lagom taktade bussförbindelser mellan Nässjö/Eksjö och Vimmerby/Mariannelund, så finns det dock vissa nackdelar med det nuvarande systemet som en återupptagning av tågtrafiken skulle kunna avhjälpa:

• Tåget är snabbare, säkrare och tillförlitligare än bussen framförallt vid vinterväglag. Det går dessutom snabbare at stiga ombord på tåget eftersom biljettkontroll och placering av bagage sker under resan.

• Tågförbindelsen bryts inte i Eksjö (som många bussförbindelser framförallt på helgen).

• Tåget har fördelar vid transport av handikappade personer och deras hjälpmedel, skrymmande bagage och cyklar (som komplementerar resekedjan).

• Tåget ansluter direkt till andra tåg (till exempel Södra stambanans i Nässjö).

• Direktförbindelser gör resan attraktivare - inte bara för arbetspendlarna.

• Tågförbindelsen ”sätter regionen på kartan” – det är viktigt för turistnäringen.

För ett attraktivt boende på landsbygden krävs en bra infrastruktur. Kollektivtrafik på räls för Eksjö kommuns tätorter är då lika viktigt som bredbandtillgängligheten.

KOLLEKTIVTRAFIKANT

Regler för kommentarer