Suggestivt av kända konstnärer

De uppmärksammade konstnärerna Helene Billgren och Stefan Uhlinder ställer i vår ut på Vetlanda museum, med utställningen "BU Winter 2016". Sten Hjalmarsson finner få vinterlandskap men suggestiv bildkonst i dess bästa bemärkelse.

Affischen är iögonenfallande vintrig: en tät skog med rimfrost i träden. Något av ett julkort, ett klassiskt nordiskt fimbulsceneri där varken måleriska domherrar eller Jenny Nyström-tomtar känns särskilt långt borta.

Med denna illustration hälsas besökare välkomna till Vetlanda Museum som visar utställningen "BU Winter 2016" med verk av de väletablerade konstnärerna Helene Billgren och Stefan Uhlinder.

Helene Billgren och Stefan Uhlinder

BU Winter 2016

Vetlanda museum

Pågår till 3 april

Helene Billgren och Stefan Uhlinder

BU Winter 2016

Vetlanda museum

Pågår till 3 april

Det visar sig rätt snart att den som tolkat titeln bokstavligt får anledning att känna sig vilseledd. Det är sparsamt med vintermotiv bland alstren. Konstnärerna har gjort gemensam sak förr och visat sina arbeten i utställningar med just namnet BU. BU Winter 2016 torde snarast markera en nystart med bestämd tidsangivelse.

När starten nu äger rum i Vetlanda av alla ställen sker det med en hoppfull "varför inte-attityd" från konstnärernas sida. De räknar med att vandringsutställningens färdvägar härifrån ska sträcka sig ett decennium in i framtiden.

Det är förvisso en hel del gammal skåpmat som serveras. Liksom i förra årets BU på Konstepidemin i Göteborg har Helene Billgren och Stefan Uhlinder plockat fram konstverk från den gemensamma utbildningstiden på Valand vid mitten av 1980-talet. Med tanke på de nyproducerade komplementen är det måhända inte livsviktigt att tidsbestämma varje enskilt verk. Båda har i mångt och mycket fortsatt att renodla den stil de tidigt funnit.

Det är mycket som förenar i deras yttringsformer, kanske en kvarleva, en naturlig konsekvens av tidsandan på Valand. De ständigt återkommande motiven, med få variationer men tydliga sådana i detaljerna. Absurdistiska inslag ter sig närmast vänliga i smått undanskymda vrår i konstverken, lite djärvare och mer befängda hos Billgren.

Rapporten, det vill säga den regelbundna upprepningen av ett mönster, som är karakteristiskt för Uhlinders jättelika screentryck och akvareller på bomullscanvas, sammet och papper, förefaller stundom prudentlig. Det symmetriska mönstret, likt det som brukar utmärka en ordinär tapet, saknar all motsvarighet i Helene Billgrens anarkistiska tapetvåd.

Om man granskar byggstenarna i Uhlinders mönster hittar man frukter, frön och blad. I flera av konstverken återkommer ett slags ovala kupor, mjukt rundade och sammansatta av tegelstensliknande block. De är omöjliga att storleksbedöma och kan föreställa allt mellan hantverksproducerade getingbon och igloon i robust material.

Uhlinder låter här och där elementen förskjutas med den trista påföljden att till exempel fartyg råkar vilse i rymden eller fastnar i trädkronor. Bungalows hänger också i träd i ett paradis som smälter och droppar.

Helene Billgrens flickor är diffusa väsen. De är höljda i dimma eller utgör skuggbilder, smått exotiska. "Anne" vänder sig bort, totalt opersonlig. Alla är de i någon mening oåtkomliga.

Målningarna är inramade i fransar av guldlamé. Gyllene kedjor och krokar hänger som konstverk för sig i utställningslokalen. Utanpå en och annan duk dinglar begagnade, smutsiga trasor.

"William" kallas ännu en bortvänd figur, en ung man som sitter på samma fläck och metar på drygt ett halvdussin målningar. Landskapet är dystert gråvitt. I träden hänger korgar och garn. Ett par granar verkar kunna tona fram som kaktusar i fingerad dubbelexponering.

Det är, kvantitativt sett, ingen färgrikedom i Billgrens verk. De färger som finns är emellertid mycket påtagliga, stundom pockande.

Generellt kan sägas att den strävsamma duon bjuder på dekorativa produkter i ordets bästa bemärkelse och i än högre grad på suggestiv bildkonst. Det räcker långt. Att söka förgäves efter djupare budskap vore en överloppsgärning.

Regler för kommentarer