Saluhallen etableras ungefär mitt emot den lokal, där Nässjö bokhandel ska flytta in i juni. Som granne får saluhallen även Audio Video på ena sidan och gymmet Nordic Wellness på andra.

— Vår verksamhet blir som en mindre saluhall, där vi ska saluföra ost, chark, sushi, sallader och en del andra delikatesser, fortsätter Marcus Fransman. Mycket av det vi säljer ska vi göra själva, vilket bygger på det varumärke vi redan har.

Till konceptet hör även servering av folköl, Amandi-krögarna är kända för att vara duktiga på ölsortimentet.

I Sverige finns bland annat i Stockholm en stor folkölsbutik enligt ett speciellt koncept.

— Det blir inte exakt så, för att få vår saluhall att funka ska vi vända oss till fyra-fem olika kundgrupper, menar Fransman.

Nässjökrögarna driver i dagsläget såväl restaurangen Vita Amandi som Nässjö ölcafé, båda verksamheterna finns i den gamla Metodistkyrkan vid Mariagatan.

Får ut synergieffekter

Fransman berättar att de strävar efter att få synergieffekter av sin verksamhet.

— Med ost och chark i saluhallen får vi också möjligheten att erbjuda dessa varor i puben och restaurangen. Det blir mer ruljans på helheten, menar han. Kan vi även köpa in större mängd lokalt producerat kött, så får vi fördel av det i såväl saluhallen som restaurangen.

Dagtid ska Amandi-gänget jobba med saluhallen för att sedan växla över till restaurangdelen om kvällarna.

— Vi behöver också anställa mer personal till hösten, när vi drar igång saluhallen, säger Marcus Fransman.

Hälsoinriktad kall mat

Den tilltänkta lokalen i gallerian Loket ska först renoveras innan Amandi kan flytta in.

— Det blir därför lagom att dra igång i augusti. Då har vi tid att skaffa in kyldiskar, möbler och annat som behövs, menar han.

Saluhallen ska vara inriktad på kall mat.

— Vår lokal ligger mitt i gallerian och där finns ingen köksventilation, som krävs för att det ska vara ett fullskaligt kök enligt alla gängse regler. Det gör att vi riktar in oss på kall mat med hälsofokus. Lite för att passa de som går och tränar på gymmet. Efter ett pass kan de köpa en "grab-and-go-sallad" i farten på väg hem. Eller så kan man sitta hos oss och äta en nylagad sushi.

Anpassa efter önskemål

Fransman säger att de ska anpassa utbudet efter vad Nässjöborna efterfrågar.

— Vi får se vad folk tycker och är intresserade av att köpa hos oss. Vi ska anpassa oss efter önskemål på mat.

Vita Amandi består av fem delägare och vänner, som driver verksamheten tillsammans. De heter Mikael Nordström, Marcus Fransman, Andreas Berg, Stefan Christianson och Johan Fransman.

— Tanken för oss är att driva restaurang med passion. Att servera det vi själva tycker är bra och gott, säger de.

Tilläggas kan att till saluhallen, som blir ett eget dotterbolag till Vita Amandi, knyts även ett par barndomskamrater till Marcus Fransman, nämligen Sebastian Sjöberg och Niklas Estberg. Sebastian ska jobba i saluhallen medan Niklas, som bor i Göteborg, tar hand om it-verksamheten på distans.