Vissa Swedbankkunder hade på lördagen fortfarande problem med störningar i bankens internettjänster, efter det större it-haveriet på fredagen.
Driftstörningen innebar att de omkring fyra miljoner kunderna inte kunde använda till exempel betalningstjänsten Swish eller nå banken via telefon.

Swedbanks alla olika tjänster, som bankens sajt och app, drabbades av stora problem från 01-tiden på fredagen.
– Systemen är igång och vi har en positiv utveckling. Vissa funktioner är uppe helt och hållet, men det är i internetbanken och den mobila bankappen som det har varit en del störningar under förmiddagen, säger Swedbanks presschef Unni Jerndal vid 13-tiden på lördagen.
Annons
Annons
– Det senaste jag fick är att det stabiliseras vartefter och att störningarna minskar. Kort- och Swishbetalningar ska fungera som vanligt igen.
En hel del kunder upplevde under fredagskvällen fortsatt visst strul.
– Det pågår fortfarande driftstörningar står det och går ej att swisha eller logga in. Dåligt och skrämmande att det inte går att lösa under en hel dag, skriver en läsare till tidningen vid 18-tiden på lördagen.
De omfattande problemen med bankens alla olika tjänster samt Swish, ska ha uppstått vid klockan 01 på fredagsnatten.
Till nyhetsbyrån TT sa presschefen Unni Jerndal tidigt på morgonen att man identifierat problemet och att det inte handlade om någon form av cyberattack.
– Det är ett internt fel. Vi arbetar med full kraft för att lösa situationen, säger hon till TT.
Till en början drabbades samtliga kunder i Sverige och i Baltikum. De fortsatta störningarna drabbar bara kunder i Sverige.
Problemen förklaras av något slags internt nätverksfel. Banken rekommenderar kunder som inte lyckas logga in på tjänsterna att starta om sin dator eller telefon och försöka på nytt.