Telefonerna går varma till Vårdguiden 1177 till följd av oron för coronavirusets spridning. I Västra Götaland kallar man in extrapersonal för att kunna svara på alla samtal om coronaviruset.
– Nästan alla samtal handlar om corona, säger Jill Johansson, tillförordnad verksamhetschef vid 1177 i regionen, till Aftonbladet.
Hos 1177 i Västerbotten var väntetiden vid lunchtid på måndagen över en timme lång. Vid kötider längre än 45 minuter får den som ringer 1177 ett telefonmeddelande om att försöka ringa igen senare.
Annons
Annons
– Det är otroligt ovanligt att vi har det så här i Västerbotten. Vanligtvis har vi en väntetid på 14–15 minuter. Jag har jobbat här sedan 2002 och jag har aldrig varit med om det, säger verksamhetschefen Karina Salomonsson till Västerbottens-Kuriren.
I Jönköpings län beräknar man att en tredjedel av alla samtal till 1177 handlar om coronaviruset. Enligt P4 Jönköping har organisationen i det närmaste gått in i stabsläge och ringt in all extrapersonal det går att få tag i.