Annons

Annons

Annons

Nässjö Centrum

TV: Nu växer Södra vägen i Nässjö fram

Text

Sakta men säkert växer en ny del av ringleden runt Nässjö fram - Södra vägen. Vid Isåsa pågår rondellbygge och invid södra stambanan gjuts plattformar till den nya bron över järnvägen. Arbetet vid stambanan m å s t e vara klart till helgen före midsommar. Då stoppar Trafikverket järnvägstrafiken för Nässjös brobygge.

Inbäddat innehåll

Efter att inledningsvis fått gräva undan mer torvmark än väntat är vägbygget nu i fas och arbetet fortskrider enligt plan. 20 000 kvadratmeter torv fick flyttas undan, men har kommit till nytta som bullervall mot omkringliggande bebyggelse.

Från Kvarntorpsrondellen finns nu en bred transportväg fram till stambanan, där det råder febril aktivitet från företaget PK Road från Litauen. Ett flertal anställda är i fart med att gjuta och bygga bottenplatta på vardera sidan av järnvägsspåret.

Vid Isåsavägen i utkanten av Nässjö leds nu trafiken om i en kortare sträcka i samband med bygget av den nya cirkulationsplatsen, en rondell som ska vara klar om ett par månader.

Annons

Annons

Så här det ut från ovan vid Kvarntorpsrondellen och utfarten mot Grimstorp och Bodafors. Ett nytt "ben" är en transportväg fram till stambanan, där arbetet med att bygga en ny järnvägsbro pågår för fullt.

Projektledaren för Södra vägen, Carl Rydén, i samspråk med Dennis Erihn, Nässjö affärsverk, som med röda flaggor har visat bilister att trafiken leds om en kortare sträcka vid Isåsavägen. Det gjorde Dennis en stund första dagen, som trafiken leddes om.

Så här ser det ut vid stambanan utmed Södra vägen. Ett bottenplatta är gjuten och klar och blir en viktig del av den järnvägsbro, som ska på plats helgen före midsommar.

Carl Rydén, projektledaren för Södra vägen, visar den nya bottenplattan, som ska utgöra del av grunden i den nya järnvägsbron över södra stambanan.

Hela projektet med att bygga den nya bron över stambanan får inte försenas på något sätt - inte ens ett coronavirus får sätta stopp för bygget.

Tågstopp kräver framförhållning

Nässjö kommun har nämligen åratal i förväg fått lägga in en beställning hos Trafikverket om att järnvägstrafiken måste brytas när den nya bron ska på plats.

Detta ska nu ske helgen före midsommar, då trafiken på stambanan stoppas för brobygget i Nässjö. Dessutom passar säkert Trafikverket på att samtidigt genomföra underhållsarbeten och annat utmed stambanan på andra håll i landet.

Under tiden detta sker lär passagerarna får bussas mellan orter i södra Sverige.

– Dessbättre rullar brobygget på som planerat, säger Carl Rydén, som är projektledare för Södra vägen och jobbar vid Samhällsbyggnadsavdelningen på Nässjö kommun.

Annons

Skulle brobyggarna av någon anledning inte bli klara i tid, en tanke som Rydén inte ens vill tänka, kan det dröja till 2023 innan Trafikverket stoppar tågtrafiken nästa gång. Lång framförhållning krävs nämligen.

Annons

Snabbtågen har sänkt hastighet

Snabbtågen rusar förbi på stambanan medan arbetet pågår. Hastigheten är periodvis sänkt förbi byggarbetsplatsen - normalt sett kommer de norrgående snabbtågen förbi i en hisnande hastighet innan de bromsar inför infarten till Nässjö. Nu får tågen bromsas ned till 70 kilometer i timmen för byggarbetsplatsen.

För att komma runt till andra sidan av stambanan får vi med bil förflytta oss över gamla järnvägsbron, Spexhultabron kallad, och fortsätta upp till Isåsavägen.

Här byggs en ny rondell

Där har trafiken precis fått en omledning på några hundra meter under tiden som en ny rondell, eller cirkulationsplats som det heter, ska anläggas.

Grävskopor och diverse maskiner är i farten med vägbygget.

– Vi har nyss stoppat trafiken på den gamla vägbiten för att leda alla fordon förbi och utanför bygget av cirkulationsplatsen, säger Dennis Erihn från Nässjö affärsverk.

Han har ett par röda flaggor i näven efter sin trafikdirigerande insats.

Moränmassor ska fylla upp

Han berättar att trafiken leds förbi den nya rondellen i ungefär åtta till tio veckor innan rondellbygget lär vara klart.

Projektledaren Carl Rydén säger att en annan stor del av jobbet med nya vägen i år blir att fylla upp, så att vägen kommer upp i nivå med Kvarntorpsrondellen för delen fram till bron över stambanan.

– Vi bygger vägen med så kallade moränmassor. Dels har vi en hel del massor liggande, dels får vi köpa in en viss mängd, bedömer han.

Hela den nya Södra vägen väntas vara klar för invigning till sommaren 2021.

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan