Personliga ombud finns inte längre kvar i Aneby. Det blir inte heller någon gemensam organisation för Höglandet.

Aneby kommun får klara sig utan personliga ombud.
Ett personligt ombud ska vara ett stöd för personer med psykisk funktionsnedsättning och är kostnadsfri. Det är ingen lagstadgad tjänst, men kommunerna rekommenderas att erbjuda den.
Annons
Annons
Gemensamt avtal
Tidigare hade kommunerna i Jönköpings länet ett gemensamt avtal och en gemensam organisation för personlig ombud.
Aneby kommun betalade varje år 125 000 kronor för tjänsten, varav staten bidrog med drygt 60 000.
Sedan 1 januari i år är avtalet avvecklat. Enligt kommunstyrelsens ordförande Beata Allen (C) har det funnits funderingar på en gemensam organisation för Höglandet. Detta för att kunna erbjuda nämnda tjänst även i fortsättningen.
– Utredningar har gjorts av socialcheferna i respektive kommun, säger hon.
Ett beslut
Det resulterade i ett beslut om inte bilda en gemensam organisation.
– För oss är det inte heller aktuellt att driva tjänsten personligt ombud i egen regi. Vår bedömning är att vi kan hjälpa till på annat sätt, till exempel med boendestödjare, säger Beata Allen.