Det var i juni i år som Trafikverket fick i uppdrag av regeringen att utreda ett system för nya stambanor.
Det fanns dock ett viktigt tillägg:
Kostnaden fick inte överstiga 205 miljarder kronor i 2017 års prisnivå.
Den sista augusti kom deras svar.

Trafikverket har skickat ut tre förslag till regioner och kommuner. I inget av dessa finns en station i Tranås med.
Bild: Emelie Makrill
Där konstaterades bland annat "Det innebär att det kommer krävas stora och omfattande förändringar av systemet för att nå den kostnadsram på 205 miljarder kronor som detta uppdrag utgår ifrån".
Dessutom att det skulle få konsekvenser för planering och planläggning för regioner och kommuner.
Annons

Tranås kan bli utan station vad gäller den nya sträckningen.
Bild: Emelie Makrill
Annons
Trafikverket menade att det fanns fyra punkter som behövde ses över från ursprungsplanerna i Sverigeförhandlingen för att inte kostnaderna skulle dra iväg.
• Tekniska standarder (till exempel tågens tillåtna maximala hastighet).
• Produktionsteknik (exempelvis brolösningar).
• Planeringsförutsättningar (utbyggnadsordning och takt).
• Systemutformning (bland annat stationsorter och stationslägen).
Då gick man inte in på några detaljer eller förslag vad som krävdes för att hålla budget.
Men de har kommit nu.
Trafikverket har skickat ut tre nya förslag (plus ett gammalt) på hur framtidens stambanor för höghastighetståg kan se ut.
Och det är ingen rolig läsning för Tranås.
Enligt dessa har Tranås som stationsläge helt plockats bort i alla de tre nya förslagen.
Och i något av alternativen finns ingen som helst regionaltrafik på spåret.
Man har även skickat med ett fjärde förslag, som är lika med den så kallade Sverigeförhandlingen (där ju Tranås förhandlade fram ett stopp).
Men det alternativet skulle kosta närmare 300 miljarder och anses alldeles för dyrt.
Tranås kommun fick förslagen måndag lunch. Nu har man en vecka på sig att ta fram motargument.
Det sker bland annat genom flera interna möten under onsdagen och torsdagen och samtal med regionen.
Annons
På måndag den 2:e november klockan 12.00 sker en hearing via skype med bland annat Trafikverket.
Annons
Det är inte bara Tranås kommun som är missnöjd med de nya förslagen.
För att spara pengar kan bland annat stationen i Jönköping hamna långt utanför centrum.
Efter att berörda regioner och kommuner lämnat sina synpunkter fortsätter Trafikverket med sin utredning. Vad man kommer fram till ska redovisas den 28 februari.
Kommunalrådet Mats Holmstedt (M) väljer att inte kommentera de nya uppgifterna.
– Jag kan bara säga att Tranås kommer ska fortsätta att kämpa för ett stationsläge. I övrigt hänvisar jag till en presskonferens som ska hållas måndag eftermiddag.

Mats Holmstedt (M), kommunalråd i Tranås.
Bild: Stefan Sjöström