I fredags (förra veckan, reds anm) fick vi som är kunder i Handelsbanken ett brev med en minst sagt märklig information. Innebörden var att kontoret i Eksjö stänger – med det stod det inte en rad om. Min känsla efter att ha tagit del av innehållet: Tror Handelsbanken att jag är dum?
LÄS MER: Beskedet: Handelsbanken i Eksjö flyttar till Nässjö: ”Blir så arg”
Annons
Annons
Så här stod det på ena sidan; ”Följ med oss in i det nya!” På den anda sidan var rubriken ”Nu flyttar Eksjö och Nässjö ihop”. Lite mer finstilt stod det ”Där blir vi fler rådgivare och specialister och blir ännu mer tillgängliga för dig i din vardag”.
Den information vi fick, var inget annat än formuleringar som skulle få oss kunder att tro, att nedläggningen av kontoret i Eksjö var något vi alla hade gått och längtat efter. Handelsbanken skulle bli mer tillgänglig för oss, fast 17 kilometer längre bort! Vd för Handelsbanken uttalade sig inför nedläggningen av ett stort antal kontor, om att banken hade kunden i centrum. Det låter vackert, men sanningen är att den har aktieägarna i centrum!
Till de kommunikatörer som framställt kundinformationen: Behandla inte oss kunder som mindre vetande! Det ni bjöd oss på var enbart floskler!
Larsolof Egbäck
LÄS MER: Bankchefens svar – efter kundilskan i Eksjö: ”Det är verkligen så vi ser det”