Det finns många som har synpunkter på utmärkning och andra åtgärder som rör trafikanterna. Gunnar Gren skriver (4/7) om att han "tvingats" köra "chicken race". Om jag förstått det rätt så betyder "chicken race" att man tävlar om vem som väjer sist. I detta fall påstods det att den utmärkningsansvarige för vägarbetet tvingat trafikanter att köra mot mötande trafik.
Det är fullständigt orimligt.
Den som håller i ratten och framför fordonet är ansvarig, ingen annan. Trafikförordningen är tydlig. Den som har hinder på sin sida har skyldighet väja för mötande trafik (det vill säga släppa fram) innan hen kör över på annan trafiks vägbana. Trafikförordningen gäller i alla situationer.
Annons
Annons

Riksväg 40 mellan Eksjö och Nässjö genomgår just nu en stor upprustning. Obs: genrebild
Bild: Madeleine Fransson
Det är mycket man måste ta hänsyn till som vägtrafikant. Det kan stå ett fordon med punktering eller motorhaveri i stort sett var som helst. Det kan vara djur på vägen eller en vägskada. I alla sådana situationer gäller det att ta sig förbi med försiktighet och aldrig inkräkta på annan trafiks körbana utan att det kan ske riskfritt.
Ett vägarbete är samma sak. Det viktigaste för oss trafikanter är att inse att vi nu är på någons arbetsplats, och därför en del av de personernas arbetsmiljö. Arbetsgivaren (oftast inte Trafikverket) är som alla arbetsgivare skyldiga att vidta alla de åtgärder som krävs för att personalen ska ha en trygg och säker arbetsplats. Om man som trafikant ger sig till att köra "chicken race" på personalens arbetsplats så kan man uppenbarligen inte Trafikförordningen och borde inte vara på vägen överhuvudtaget.
Det är rätt att den utmärkningsansvarige ibland tar till anordningar som trafikljus eller vakt. Men det är den utmärkningsansvarige som tillsammans med väghållaren, i detta fallet Trafikverket, som avgör när detta är den lämpligaste åtgärden. Som trafikanter har vi att acceptera den trafikmiljö vi erbjuds. Vägarbetet är ju till för allas vårt bästa. Utan dessa fantastiska vägarbetare och deras arbetsgivare hade vi inte haft några vägar att köra på överhuvudtaget.
Annons
Annons