I DECEMBER avslöjades att satsningen på musikalen "Les Misérables" inte gick så bra: den gav Smålands Musik och Teater (Smot) en förlust på flera miljoner kronor. Av länsinvånarnas skattepengar.

Bakom succémusikalen som dock blev ett ekonomiskt fiasko stod Smots verksamhetschef Per-Ola Nilsson, som tidigt visste om att musikalen skulle gå back men ändå valde att inte informera regionens politiker förrän det redan var kört.

FÖRRA onsdagen hade regionens politiker i ANA-nämnden (nämnden för arbetsmarknad, näringsliv och attraktivitet) ett sammanträde. Där blev det klart att Nilsson får sitta kvar trots slarvet med folkets pengar.

”Vi är inte nöjda med kallduschen vi fick men vi tänker inte sparka några chefer. Det skulle kosta ännu mer”, sa Malin Olsson (M), ANA-nämndens ordförande, till tidningen.

Okej, om nu Nilsson får vara kvar bör politikerna vara medvetna om att skattebetalarna förväntar sig största möjliga ansvar. Det får inte slösas mer pengar.

Det är dags att sätta stopp för Nilssons förkärlek för musikaler. Det är bra att han har ambitioner, men dessa måste vara realistiska.

I dagsläget har Nilsson aviserat att nästa musikal ”On the town”, som går i höst, också kommer att gå med förlust.

Smot har fått lägga ner planerna på fem stycken arrangemang, varav en är julkonserten, redan innan politikerna fick veta att ”On the town” också skulle gå back.

JUST NU är den heta frågan huruvida Spira kan satsa på fler musikaler eller inte, och i så fall hur ofta man kan ha dessa.

Annons

På tisdag kommer regionstyrelsen att ha ett möte där frågan kommer att diskuteras. Det är då värt att ha detta i åtanke: Musikalerna avfärdades redan ganska tidigt i samband med Spiras födelse.

Anledningen var pengar.

"När vi byggde Spira var vi helt överens om att inte satsa på musikaler, vi tog bort den tanken eftersom vi insåg att vi aldrig skulle ha råd med det", sa Bernt Lindqvist, som var chef för Smot när Spira planerades, till Jönköpings-Posten.

Även Philip Jonsson, ordförande för välkända Wermlands opera, förklarar svårigheten med att tjäna pengar på musikaler: "Du kan aldrig någonsin spela in pengarna. Det kan bara Göteborgsoperan och operan i Malmö och privatteatrarna där."

SYFTET MED att satsa på musikteater var att locka en bredare publik.

Musikaler är en lättkonsumerad kulturform i avseendet att de i större utsträckning intresserar även de personer som inte betraktar sig själva som kulturfantaster.

Tanken var god men man överskattade Spira och Jönköping och underskattade kostnaderna.

Per-Ola Nilsson har fått stå i centrum för de senaste månadernas turbulens. Det faktum att han inte gav information om "Les Misérables" ekonomiska underskott i tid är allvarligt.

Däremot ska man vara rättvis när det kommer till hans envisa engagemang för musikaler: att Nilsson har kämpat så mycket för musikalerna är för att det är det som han har trott behövde göras.

Margareta Bilioth på Statens kulturråd sa det bäst när hon påpekade att regionens politiker borde vara medvetna om valet när Smot anställde en person som kommer från Malmö Opera som verksamhetschef.

"De gör sitt val när de väljer en ledare", sa hon till Jönköpings-Posten.

Politikerna visste alltså vilken riktning verksamheten skulle ta. De visste, eller borde ha vetat, att det skulle kosta.

Nu är det dags för samma politiker att ta ställning till huruvida musikalerna får tillåtas att sluka både resten av scenkonsten och länsinvånarnas pengar.