I slutet av november vandaliserades uttagsautomaten och serviceboxen vid Swedbank i Mariannelund. De skulle ersättas så snart som möjligt, hette det då, men tiden har gått och nu är frågan om de kommer att ersättas alls.

— Vi ser över förutsättningarna för om vi ska ha en automat i Mariannelund. Vi väger in kostnader för att vara kvar, hur den historiskt använts och behovet av den framåt. Innan sista januari kommer vi att bestämma oss, säger Johan Nilsson, kund- och marknadschef för Bankomat AB.

Har blivit uppsagda

Annons

En avgörande faktor, menar Nilsson, är att Bankomaten AB i samma veva nu blivit uppsagda från sin plats i samband med att Swedbank stänger sitt kontor i Mariannelund. Banken är ingen förutsättning för uttagsautomaten, men utan den måste Bankomaten nå en ny hyresöverenskommelse.

— Ska vi vara kvar måste vi få till ett nytt hyreskontrakt. Och lokalen måste byggas om, säger Nilsson.

”Har börjat förstå”

Per Gröön, chef för Swedbank i Mariannelund, beklagar situationen.

— Den information jag har är fortfarande att nya grejer är beställda och att automaten ska bytas ut, men jag har börjat förstå att Bankomaten använder tillfället för att fundera över framtiden, säger han.

— Det är klart att det känns jobbigt, särskilt som vi direkt sa att en ny automat var beställd. Det har tagit alldeles för lång tid och kunderna undrar vad vi håller på med. Det är inte vår automat men vi gör vad vi kan för att trycka på, förklarar Gröön.