Rune Backlund, som är ordförande i nämnden för Transport, infrastruktur och miljö är besviken efter Trafikverkets presskonferens idag. Beskedet med sänkning från 320 kilometer i timmen till 250 ser han som feltänk och att ta många steg tillbaka.

— Man tappar hela poängen med investeringen, tiden i resandet är viktigt och det gäller för hela sträckan. Att man vinner en del på någon etapp är inte intressant för hela satsningen.

Vill inte vänta

Han säger också att etappindelningen för höghastighetsbanan verkar vara konstig. Delen Tranås-Aneby-Jönköping-Borås finns inte med i den första omgången. Aneby har heller inte tidigare diskuterats men detaljerna i förslaget får studeras vidare.

Annons

När den delen kan bli verklighet är ytterst oklart och den kan dröja så länge som 30-40 år. Det svarade Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon på fråga från reportrar vid presskonferensen. Men hon trodde inte att systemet och teknologin skulle bli föråldrad under den tiden.

Föredrar att låna

Rune Backlund är kritisk och menar att det är bättre att ta ett beslut för hela systemet och att finansiera satsningen med lån.

En finansiering som ligger utanför planen förordas också av Carina Ödebrink, regionpolitiker (S).

— Sveriges befolkning kommer att öka och vi måste möta det med offensiva satsningar i infrastruktur. De nya järnvägarna är en angelägenhet för hela Sverige, och jag hade önskat att vi hade kunnat vara mer offensiva, inte bara regeringen utan samlat. Vi behöver kroka arm.

Liksom många andra politiker kommer hon att lobba för att försöka få till en bättre och tidigare lösning när det gäller höghastighetstågen.