Kvinnan besökte Eksjö marknad under onsdagen. Hon blev uppmärksammad av några herrar som såg ut att sälja telefonabonnemang.

– Jag tänkte höra lite om mina villkor för mitt abonnemang. Jag blev hänvisad till en herre som hade hand om just min operatör.

Enligt kvinnan ska försäljaren ha bett om hennes personnummer och mejladress och sedan förklarat vilken summa hon betalar för sitt abonnemang.

– Sedan berättade han att han kunde justera mitt abonnemang till en lägre summa samtidigt som jag skulle få en telefon gratis hem samma dag. Jag frågade hur det ska gå till men då sa han att de har personer som kör ut samma dag.

Försäljaren bad samtidigt om kvinnans telefon, sedan ska han ha vänt ryggen till kvinnan.

– Jag frågade vad han gör med min telefon men då sa han att han var tvungen att anmäla något. Jag misstänker att han kan ha skickat ett sms från telefonen. När jag kollar på telefonen nu ser jag dock inga sms men kanske har han raderat det.

Betalningslänk på sms

När kvinnan kom hem så upptäckter hon ett sms från Klarna med en länk för att slutföra ett köp, en länk hon valde att inte trycka på.

Annons

– Jag har ju aldrig genomfört något köp eller skrivit på några papper så jag blev väldigt förvånad.

I kvinnans mejlkorg, som tidningen tagit del av, låg det även en betalningsbekräftelse från företaget där det framgår att kvinnan valt att göra en delbetalning under 36 månader på en telefon med totalbeloppet 7 200 kronor via Klarna som tillhandahåller betalningslösningar för e-handelsbranschen.

– Jag kontaktade först min teleoperatör som förklarade att inga ändringar gjorts på abonnemanget och de sa att jag troligen blivit utsatt för ett bedrägeriförsök. De använder sig alltid av Postnord vid utkörningar och det sker aldrig samma dag som en beställning görs. Jag kontaktade sedan Klarna där jag blev kopplad till säkerhetsavdelningen som menade att jag blivit utsatt för ett försök till bedrägeri. De sa att de skulle ta hand om detta och att jag kunde vara lugn, de var väldigt tillmötesgående.

Byter namn

Kvinnan besökte sedan polisen och gjorde en anmälan om försök till bedrägeri.

– Jag känner mig lite dum nu, men det enda jag ville veta var ju hur mina villkor såg ut och jag skrev aldrig på något. Men man funderar ju på om de försöker lura någon annan äldre person och hur de kan få fortsätta göra så här. Samtidigt undrar jag vilka kontroller som finns för de som har ansvaret för marknaden.

Roland Gustafsson från Eksjö Södra som tillsammans med Eksjö SOK och Eksjö CK i samverkan sköter marknaden berättar att man tidigare haft vissa problem med just företag som säljer telefonabonnemang då det handlat om aggressiv marknadsföring som stör kunder för andra knallar.

– Folk väljer att gå ett annat håll när de står ute på gatan och försöker "ragga" kunder. I år hade vi fyra-fem stycken företag vet jag som säljer åt de stora telefonoperatörerna. Men jag har fått uppfattningen att man skött sig, gjort som vi sagt och hållit sig inom sina områden. Men sedan hur själva säljproceduren fungerar har jag svårt att kontrollera.

Hur fungerar annars processen om man som privatperson eller företagare vill ha en knall på marknaden?

– Man skickar in en intresseanmälan till oss och sedan försöker vi ta reda på så mycket som möjligt och de får lämna personuppgifter eller företagsuppgifter. Kommer skattemyndigheten måste vi ha en lista att visa upp på samtliga knallar. Men är det så att någon form av lurendrejeri förekommit så ska jag självklart se till att de inte är välkomna tillbaka. Problemet är att det svärmar av sådana här företag och de byter namn till hela tiden.

Företaget som den här historien avser är ett privat aktiebolag som är Stockholmsbaserat och bildades så sent som i maj i år. Tidningen har inte lyckats få kontakt med någon representant i bolaget.