LÄS MER: Nu släpps ledsagningen fri

Per-Gunnar Engstrand är 83 år gammal och har varit blind sedan 15-årsåldern. Han bor tillsammans med sin ledarhund Milton och använder sig då och då av färdtjänst. På fredagseftermiddagen skulle han åka på en kurs i Mullsjö och hade därför beställt färdtjänst från Jönköping. I beställningen stod det att han skulle ha med sig sin ledarhund, men när färdtjänsten kom dit blev han nekad att åka med på grund av sin hund.

— Det här är uppseendeväckande och anmärkningsvärt. Det är ett jätteproblem för oss med ledhundar att chaufförer vägrar att ta körningar, berättar han.

Anna-Karin Malm, servicechef på länstrafiken serviceresor, menar att det är trafikföretagens ansvar att se till att det fungerar.

— Det ska inte komma en chaufför som är allergisk som ska köra en person med ledarhund. Det är deras uppgift att skicka rätt chaufför, säger hon bland annat.

LÄS MER: "Det är deras uppgift att skicka rätt chaufför"

Vägrade lämna taxibilen

Annons

När chauffören inte ville köra Per-Gunnar Engstrand och hans hund vägrade han att kliva ur taxibilen. Polisen kallades därför till platsen och en händelserapport upprättades.

Thomas Agnevik, presstalesperson vid polisen, berättar att polisen rycker ut vid olika tillfällen för att medla och reda ut konflikter men att det var lugnt på platsen när polisen kom dit på fredagen.

— Vi ser inte att det är något brott i det här och har inte gjort någon grundligare utredning av händelsen utan vi var där för att det inte skulle bli något brott. Det kan bli en del upprörda känslor i sådana här fall, säger han.

Fick vänta två timmar

Per-Gunnar Engstrand krävde att en ny taxi skulle komma för att hämta honom och då skulle han gå ur bilen. Efter en tid dök en ny bil upp. När den nya chauffören såg att Milton skulle åka med blev Per-Gunnar Engstrand nekad ännu en gång. Det var inte förrän när en tredje taxibil kom som han och hunden fick åka med, efter två timmars väntan.

Vill ha förändring

Det var inte första gången Per-Gunnar Engstrand har blivit nekad färdtjänst. Han berättar att det har hänt sex gånger under sommaren.

— Nu är måttet rågat. Chaufförerna säger att de är allergiska, alla har samma argument och det kan inte stämma. De här missförhållandena som upprepas gång på gång får vara nog. Det känns lika dumt som det låter, säger han och fortsätter:

— Det är makalös arrogans. Jag blir arg och kan inte låta bli att protestera. För mig är det inte katastrof, jag har varit blind så länge, men för nyblinda är det. Tänk en tant som blir stående på gatan och inte har någon att ringa. Det händer. Jag vill ha förändring av missförhållandena, säger han.