Den 1 juni infördes de nya EU-direktiven gällande plastpåsar i handeln. Butikerna har nu informationsplikt, vilket innebär att man måste informera kunderna om plastpåsarnas miljöpåverkan och vilka andra alternativ det finns. Flera av butikerna i Eksjö har tagit till sig av de nya direktiven och många har lappar med information uppsatta i butiken.

Miljöbonus till Världsnaturfonden

Nina Johansson, anställd på Eksjö Bokhandel, berättar att de länge tänkt på att det är onödigt med så mycket plastpåsar och frågat kunderna om man behöver en påse, för att få folk att tänka efter en extra gång. I samband med de nya direktiven har de nu börjat ta betalt för påsarna i butiken och infört en miljöbonus.

– Vi skänker 1 krona till Världsnaturfonden för varje kund som väljer att inte köpa en påse, säger Nina Johansson.

Stor skillnad

Hon berättar att de fått en väldigt positiv reaktion från kunderna och att de ser en jättestor skillnad redan första månaden.

Annons

– 85 procent av kunderna väljer att inte köpa en påse och många lägger i några extra kronor till Världsnaturfonden, säger Nina Johansson.

Även Ann Olsson, från butiken Näckrosen, ser en stor skillnad på attityden kring plastpåsar. Hon berättar att det är många kunder som har med sig egna påsar som de återanvänder.

– Jag tycker att det är jättebra att man tänker på miljön, vi har länge haft ett miljötänk här och har lappar med information om förbrukningen av plastpåsar uppsatta i provhyttarna, säger Ann Olsson.

Papperspåsar

Både tygbutiken Otyg och Butiken noga utvalt berättar att de aldrig haft plastpåsar i butikerna, utan istället använt sig av papperspåsar.

– Det är både estetiskt snyggt och bättre för miljön, säger Armi Kuorikoski, säljare i Butiken noga utvalt.

Lotta Lindvall, säljare i butiken Otyg, berättar att de även tänker börja med tygpåsar.

– Vi säljer ju tyg, och så är det snyggare och bättre för miljön, säger Lotta Lindvall.

EU