När Dagens Industri lade ut debattartikeln från Moderaterna på onsdagskvällen var det en bomb som exploderade i näringslivet i hela länet.

— Jag har aldrig i en enskild fråga fått så många upprörda sms och mejl, säger Handelskammarens vd Jonas Ekeroth.

Vad säger de?

— Det är allt från ren ilska till förvåning och bedrövelse.

Företagarna har hyllat höghastighetstågen av flera skäl.

— Den vidgar regionen och arbetsmarknaden men betyder också mycket för godstransporterna.

Löser flera problem

Annons

Han har inte träffat ett enda företag som inte är mycket positivt till planerna på höghastighetsbanan.

Det är en satsning som snabbt löser flera problem samtidigt.

— Ett Alexanderhugg, säger Jonas Ekeroth.

Han är oerhört kritisk till det moderata förslaget att nu bara rusta upp stambanan.

— Det tar på sig ansvaret att definiera sitt alternativ innan man ens har sett alternativet från Sverigeförhandlingen som inte kommit upp på bordet ännu. Det känns nästan som om det inte är seriöst överhuvudtaget.

Att rusta stambanan löser inte problemen med överbelastning på grund av all ökning av trafik bara de senaste tio åren, menar Jonas Ekeroth.

Sverigeförhandlingen håller på med de sista överenskommelserna med orter som berörs av de planerade snabbtågen. Men dessa rör storstäderna och från förhandlingarna har det läckt uppgifter om att det kärvar rejält.

En lång rad centerpartister i Stockholm och Uppsala var mycket kritiska till hela projektet i en insändare i SvD i mars i år.

Liberalerna sa nej till höghastighetsjärnvägen i maj.

Läs mer: Tåget som delar landet