För länge sedan var SJ som körde tågen och stadsbussarna i Jönköping kördes av kommunen. Men det det ändrades med avregleringen på 1990-talet och sedan dess har all tågtrafik varit upphandlad.

– Vi har inte längre någon tradition på att driva kollektivtrafiken i offentlig regi, säger Rune Backlund (C), ordförande nämnden för trafik, infrastruktur och miljö för Region Jönköpings län.

Fasta kostnader

Det finns heller inte någon kunskap eller kompetens för att driva över Krösatågen och stadstrafiken i Jönköping och enligt Backlund skulle det kräva stora resurser.

– Bara det att bygga upp en förvaltning och sköta driften med många fler anställda är en stor sak och då bygger vi också in oss i fasta kostnader. Vi skulle få köpa in kompetens och kunskap.

Rune Backlund.
Foto: Inger Abram Ohlsson

Rune Backlund ser fördelar med att regionen, i samverkan med flera andra regioner i södra Sverige, köper hela paketet och att andra driver trafiken utifrån det som står i avtalet.

– Det är ofta större bolag som kör och de kan sprida fördela sina kostnader för administration och annat över ett större område.

Få anbud för tåg

Men för att få en konkurrens bör ganska många lämna anbud. Rune Backlund säger att det har varit stort intresse när regiontrafik för buss ska upphandlas men att det inte är så många bolag som kör tåg i Sverige. Tre bolag fanns med till slutet vid senaste omgången med Krösatågen, den upphandling som underkändes juridiskt och måste göras om.

Annons

Det har under senare år varit mycket problem med Krösatågen, inte minst när det gäller underhållet som också är upphandlat, och många resenärer har drabbats av inställda tåg och förseningar. Det har blåst liv i frågan om vem som kan driva den här samhällsviktiga funktionen bäst för skattebetalarna.

Kritikerna till upphandling bedömer att det skulle bli mer ordning och reda med kollektivtrafik i egen regi. Vad säger du om det?

– De ska köra enligt avtalen, men när DSB slutade köra Krösatågen för några år sedan var det för att danska staten drog in förutsättningarna över en natt. Sen ska ju avtalen vara långa, nio år, och därmed ska anställda och resande inte behöva känna att det byts så ofta.

– Sen är det ju alltid en viss osäkerhet med upphandlingar, de går att överklaga och det är likadant inom till exempel byggbranschen.

Det ifrågasätts ju också att vinster från svenska skattepengar går till utlandet, till stora ägarbolags fickor. Vad tänker du om det?

– Vi brukar sällan ha några negativa synpunkter på att svenska bolag tjänar pengar i andra länder. Vi har en öppen marknad inom EU som innebär att företag kan verka inom hela unionen.

Är kollektivtrafiken en ideologisk fråga för dig?

– Nej, för mig är det slutsatsen från Svensk kollektivtrafiks utredning att det inte skulle bli billigare. Det skulle kosta mer att i egen regi utveckla och stärka kollektivtrafiken så för länets invånare är det långsiktigt bättre med upphandlingar.

Inom kort ska regionbusstrafiken handlas upp och i början av nästa år även stadstrafiken i Jönköping. Inför upphandlingen av stadstrafiken håller kommunen och Region Jönköpings län på att ta fram en avsiktsförklaring, bland annat för hur gator och vägar ska göras framkomliga för de nya bussar som ska köpas in och för att förstärka stomlinjerna.