Klass 5A och 5B på Grevhagsskolan har under våren pratat mycket om hållbar utveckling för miljön. Men istället för att bara prata och läsa om det bestämde de sig för att göra något lite extra.

— Det pratas så mycket i skolan, men vi ville göra något på riktigt, berättar läraren Martin Crommert.

Annons

— Eleverna har haft väldigt roligt och jag tror kunskapen fastnar lättare när man gör något praktiskt, förklarar han.

200 tomburkar

Eleverna har samlat tomburkar, 200 stycken, och klippt, målat dem svarta och gjort om dem till åtta rör. Genom dem sugs luft fram och tillbaka som på vägen värms upp av solens strålar. Konstruktionen används nu för att värma upp ett kallförråd på skolan, som ett experiment för eleverna.

— Det har varit spännande och annorlunda. Det är roligt att få ha gjort något speciellt som ingen annan klass har gjort, berättar Wilma Erlandsson som är en av eleverna.

Känns bra för miljön

Klasskamraterna Rahaf Ayyob och Wille Axh Palmberg håller med.

— Det har varit roligt att pyssla och samarbete, och så känner man sig nöjd för att man gjort något bra för miljön, förklarar Rahaf.

— Det känns bra att inte slösa på jordens resurser. Dem kan man spara till framtiden istället, tillägger Wille.