Att skriva affärsplan, sälja saker och tjänster, ta till sig rådgivning från mentorer och skriva årsredovisning är bara några uppgifter som de unga företagarna står inför på Eksjö gymnasium.

Vanligtvis är det elever i årskurs 3 som driver UF-företag. I september startade dock ett nytt projekt där elever i årskurs 2 på ekonomiprogrammet tillsammans med en klass på introduktionsprogrammet, IM, utvecklar sina affärsidéer i fem olika UF-företag.

— Vi är faktiskt bland de första i Sverige som kör så här ihop, berättar Pernilla Andersson, lärare på ekonomiprogrammet.

Jobbar tillsammans

Pernilla är initiativtagare till arbetssättet som ska göra att eleverna från de bägge programmen får nya vänner samtidigt som de tränar på att driva företag.

— Jag brinner för integration och att man ska jobba över gränser, säger hon.

— Jag tror de har lärt sig att man kan mycket mer än vad man tror och att de ska ta tillvara på varandra på ett annat sätt.

Annons

Indelade i blandade grupper har eleverna själva fått bestämma affärsidéer. Att det kan vara en tillgång för gruppen att kunna fler språk än svenska är något som företagarna i Kidspower UF fått erfara.

Hugo Ekman, Arlinda Krasniqi, Nathalie Hanna, Mohammed Alkhiami, Mustafa Albasha och Emma Johansson säljer egendesignade powerbanks till mobiltelefoner, till förmån för Barncancerfonden.

Tack vare att tre personer i gruppen pratar arabiska har man, förutom svenska, även kunnat marknadsföra produkten på språket.

— Inläggen på Facebook har vi till exempel även skrivit på arabiska för att nå ut till fler, berättar Nathalie Hanna som pratar både svenska och arabiska.

Lärt känna varandra

Ett annat företag, med elever från de bägge klasserna, har tagit fram mössor med reflexer på.

— I början var det svårt, sedan när vi kom igång med affärsidén gick det fort, säger Arbrije Terakaj.

Hon berättar att man lärt känna varandra i gruppen under tiden som man sytt mössorna.

— Vi tar med oss kunskaper om hur man driver företag men också kunskaper om hur man samarbetar, säger Arbrije.