Chokladbollar har nog de flesta av oss bakat någon gång, men det är en annan sak att göra det med finess och att göra affär av det. Det är dock något tjejerna i UF-företaget ChocoDeli UF har lyckats med sedan de startade företaget i höstas.

— Det har gått bra. Inför jul sålde vi väldigt bra. Vi är nöjda med både sortiment, teamwork och vår utveckling när det kommer till både säljteknik och vår produkt till exempel, berättar Anja Jonsson, en av företagets medlemmar.

Att valet föll på något bak- och fikarelaterat kom naturligt för de fyra. De älskar att baka och redan när de testade på att skapa ett UF-företag på låtsas för ett par år sedan blev det i form av ”Bullebyn”.

— Vi ville göra något kreativt och fika finns det alltid behov av. Det är kul att sälja något man skapat själv, förklarar Anja.

För att bli framgångsrik krävs dock också att man hittar sin nisch, förklarar Anja och hennes kamrater. För deras del handlar det till exempel om att de erbjuder flera olika smaker, och säljer i paket med särskilda teman. Dessutom skänker de 20 procent av vinsten till organisationen ”Min stora dag”.