Ungdomar i nionde klass eller som går första eller andra året på gymnasiet har haft möjligheten att ansöka om att få delta i UngDrive. Med coachning från företagare och entreprenörer driver de sina affärsidéer som sommarjobb.

Sofia Sigurdsson, Moa Winnfalk, Kaltrina Hyseni och Linnéa Bäckmark visste direkt vad de ville jobba med.

— Vi hade redan innan sommaren dragit igång ett projekt i skolan som vi fortsatte att köra på via UngDrive, förklarar Sofia Sigurdsson och fortsätter:

Annons

— Vår affärsidé är att vi pärlar unika och fashionabla armband i syfte att främja feminism.

17-åringarna hoppas lära sig ett och annat om entreprenörskap samtidigt som de jobbar för sin hjärtefråga.

Ett jämställt samhälle

De unga företagarna berättar att de, med sina armband, vill få fler att engagera sig i kampen för ett jämställt samhälle och kvinnors rättigheter. Samtidigt vill de också tvätta bort tabustämpeln och fördomar som de tycker finns kring feminism, till exempel att personer som kallar sig feminist i vissas ögon uppfattas som radikala eller till och med som manshatare.

De som bär armbanden gör ett tydligt statement då smyckena består av pärlor som bildar just ordet ”feminism”.

— Vi vill att folk ska våga säga att de är feminister, säger Kaltrina Hyseni.

Armanden säljs på marknader och torg men också via företagets webshop.

— Vi kommer att skänka 15 procent av vår vinst till UN Women. De jobbar med att motarbeta våld och diskriminering mot kvinnor, berättar Sofia Sigurdsson.