Begravningsbyrån Lavendla expanderar med ett 50-tal nya rådgivare runt om i landet. Deras affärsidé är att vara ett alternativ till traditionella begravningshem och ge kunderna fler valmöjligheter.

Kunderna på Lavendla kan välja mellan att få hjälp via nätet, telefon eller genom ett fysiskt möte med en rådgivare när de planerar en begravning. Nu satsar de mer på det traditionella fysiska mötet.

– Vi rekryterar några fristående rådgivare som kommer ha Jönköping som sin utgångspunkt, säger grundare och vd Jakob Nordström.

Kunderna får själva välja rådgivare och uppmuntras efteråt att lämna ett omdöme om upplevelsen. Omdömet blir offentligt och ska hjälpa nästa kund när de väljer rådgivare.

– Det vänder lite upp och ner på hur det har fungerat tidigare för begravningsverksamheten. Det värde vi levererar som begravningsbyrå sitter inte i ett kontor men istället i relationen med personen. Värdet är rådgivaren i sig, säger Jakob Nordström.

Den nya satsningen förminskar dock inte företagets fokus på det digitala. Förhoppningen är att detta i stället ska hjälpa dem nå ut.

– Jönköping har varit en svår marknad att ta sig in på. Med rådgivarna vill vi skapa ett förtroende lokalt för att fler ska våga tänka nytt.