Jag gillar när det händer saker. Det är roligt att ha mycket att göra, säger tv-profilen, vars rötter står stadigt i den småländska myllan. Född och uppvuxen som han är i Eksjö.

Jörgen Gustafsson är känd för den breda allmänheten som medium i tv-serier som ”Förnimmelse av mord” och ”Det okända”. Just nu syns han även i fyndig reklamfilm för en bensinstationskedja.

— Jag fick en förfrågan om jag kunde tänka vara med i reklamfilm. Jag tackade ja utan fundera så mycket på det hela. Vid inspelningen visade det sig att producenten redigerat många av mina inslag i ”Det okända” och visste exakt vad han ville göra.

— Idén var kul och resultatet blev bra. Jag gillar ironi och har inga problem att skoja med mig själv. Den respons jag fått på min insats har varit övervägande positiv. De flesta tycker reklamen är rolig.

Som medium ägnar sig Jörgen Gustafsson åt att leda kurser och hålla föredrag. För tillfället lägger han också mycket kraft på en nystartad podcast om livet, andlighet och allts början och slut som han leder tillsammans med Dogge Doggelito.

— Det är väldigt intressant. Dogge har studerat teologi och är nyfiken på andliga ting. Vi samtalar om allt möjligt ibland på egen hand, ibland med en inbjuden gäst. I senaste avsnittet pratade vi med Palmespanaren, Lars Borgnäs.

Dogge och Jörgens podd heter Oandrasidan och lockar för närvarande 200 lyssnare om dagen.

— Det är okej. Vi har ju precis börjat. Men vi siktar högre. Tusen lyssnare om dagen borde inte vara omöjligt.

Redan under uppväxten i Eksjö var Jörgen med i band och lirade rock tillsammans med bland andra Ulrik och Magnus Åhlin.

— Sången släpper jag inte, säger han. Just nu har jag en bluesgrej på gång ihop med Europetrummisen Ian Haugland.