Elit Vetlanda fyller 70 år som klubb och det firas på tisdag med den individuella tävlingen 70–årsracet. Startfältet är nu klart och det blir flera internationella inslag på tävlingen i form polacker och danskar bland annat.

Startfält 70–årsracet

Elit Vetlanda–förare: Jaroslaw Hampel, Thomas H Jonasson, Ricky Kling, Tobiasz Musielak, Ol..

Startfält 70–årsracet

Elit Vetlanda–förare: Jaroslaw Hampel, Thomas H Jonasson, Ricky Kling, Tobiasz Musielak, Oliver Berntzon, Kenny Wennerstam, Alexander Woentin, Filip Hjelmland.

Övriga förare: Andreas Westlund, Jonas Davidsson, Anders Mellgren, Viktor Lockström, Joakim Christensen, Kasper L Nielsen (Danmark), Bartosz Smektala (Polen), Dominik Möser (Tyskland), Szymon Wozniak (Polen), Mads Hess Jensen (Danmark), Niklas Säyriö (Finland), Lasse Fredriksen (Norge).

– Det ska bli roligt att se. Jag tycker vi har fått ihop en bra mix med många talangfulla killar, både svenskar och utländska förare, säger Elit Vetlandas sportchef Mikael Wirebrand.

Totalt kommer 20 förare till start på Vetlanda Motorstadion. Utöver klubbens egna stjärnor som Jaroslaw Hampel och Tomas H Jonasson finns det flera namn som har goda chanser att blanda sig i kampen om förstaplatsen.

– Tittar man bland svenskarna så åker Anders Mellgren alltid bra i Vetlanda. Sen måste man såklart nämna en förare som Jonas Davidsson. Han kommer att vara en av favoriterna till att vinna tävlingen, säger Wirebrand och fortsätter:

Annons

– Sen kommer det ett par polacker som är intressanta. Szymon Wosniak har åkt i elitserien och är en duktig förare. Sen har vi Bartosz Smektala, en ung jättelovande polsk kille som vill komma hit och visa upp sig.

Kommer ni använda tävlingen för att se om det är någon som passar in i lagbygget till nästa säsong?

– Det är inte huvudsyftet med tävlingen. Men jag vet att det är många av killarna som kommer hit för att visa upp sig i Sverige. Kanske i första hand för att försöka få ett kontrakt med någon allsvensk klubb, säger Wirebrand.

En som dock inte lär behöva visa upp sig för att få styrning nästa år är Jonas Davidsson. Motalakillen och Piratföraren är en rutinerad elitserieförare och duktiga svenskar med ett lågt snitt (1,229) är alltid eftertraktade.

Är det ni som har bjudit in Davidsson eller har han valt att komma ändå?

– Det är Jonas själv som har tagit kontakt med oss och vill åka den här tävlingen, säger Mikael Wirebrand.

Är han intressant för nästa års lagbygge?

– Man vet aldrig vad som händer, vi får se, svarar Wirebrand kryptiskt.

Fotnot: Se alla förarna i faktarutan.