Årets nya Ungdomsbarometer presenterades på tisdagen och visar en ovanligt tydlig trend. En tredjedel av 15–24-åringarna identifierar sig som ”vegovänner”, alltså vegetarianer, flexitarianer eller veganer.

Fakta: Tio saker unga undviker

1. Light-produkter

2. Palmolja

3. Sötningsmedel

4. Tillsatser / E-nummer

5. Vanli..

Fakta: Tio saker unga undviker

1. Light-produkter

2. Palmolja

3. Sötningsmedel

4. Tillsatser / E-nummer

5. Vanligt socker

6. Laktos

7. Snabba kolhydrater

8. Mättat fett

9. Animaliska produkter

10. Mjölk-/mejeriprodukter

Källa: Ungdomsbarometern

Hela 30 procent av unga väljer aktivt bort kött och animaliska produkter i någon utsträckning, visar mätningen.

Maten är ett viktigt sätt att visa vem du är (och vem du vill vara). Att vara vegetarian har gått från att vara en politisk vilde till att idag vara en livsstilsfaktor som många vill förknippas med.

— Mat är den tydligaste identitetsmarkören för unga just nu. Värdeord som är associerade med att vara vegetarian är så pass centrala för många unga att man upplever sig vara “vegetarian” utan att de facto vara det, säger Louise Sterner, livsstilsexpert hos Ungdomsbarometern i ett pressmeddelande.

I förra mätningen var det bara en fjärdedel.

Annons

— Det är en radikal skillnad på bara ett år, säger Lovisa Sterner, till TT.

De unga värnar om klimat och hållbarhet men vill absolut inte avstå konsumtionen och att handla. Däremot anser de att det är väldigt viktigt man konsumerar och handlar ska vara ekologiskt. Andelen unga som anser att maten i familjen bör vara ekologisk har fördubblats sedan 2006, 25 procent år 2006 i jämförelse med dagens 56 procent.

Var fjärde tjej uppger att minst hälften av umgängeskretsen oftast eller alltid äter vegetarisk eller vegansk mat. Bakom ord som vegetarian står olika värderingar som hälsomedvetenhet, hållbarhet och djuretik. Detta är värderingar som anses så angelägna att förknippas med att unga gärna kallar sig för vegetarian trots att de kanske inte alltid äter vegetariskt.

Här är lite mer om ungdomarnas åsikt. Feminism är den största trenden bland flickor. 46 procent av de tillfrågade tjejerna kallar sig för feminist. Hos killarna var det vanligast att kalla sig för gamer. Det gjorde 36 procent av pojkarna.

På frågan om vilka begrepp som vegetarianer respektive icke vegetarianer identifierar sig med svarades följande:

Vegetarian: 1. Vegetarian 2. Feminist 3. Miljövän 4. Antirasist

Icke vegetarian: 1. Livsnjutare 2. Feminist 3. Hundmänniska 4. Gamer

Ungdomsbarometern är en studie som sedan 1991 genomförts årligen med 15 000 till 25 000 respondenter mellan 15 till 24 år. Denna studie genomfördes den 4 oktober till 15 november 2017 och bygger på 23 132 online-intervjuer.