På måndagen gick A6 köpcenter ut med att man byter logga och image inför invigningen av "nya" A6 den 26 oktober. Namnet är detsamma men stavas istället Asecs.

Namnbytet har fått stora reaktioner, inte minst på sociala medier. På exempelvis Facebook skriver många läsare att namnet låter konstigt och en del menar också att man försummar kopplingen med det gamla regementet A6, som köpcentret är döpt efter.

Eva Ossiansson, varumärkesforskare på Handelshögskolan vid Göteborgs Universitet, menar att reaktionerna är ett tecken på att människor generellt inte hanterar förändringar speciellt bra.

– Det vi inte känner till skapar en osäkerhet hos oss, säger hon.

Hon menar att vi snarare agerar känslomässigt än rationellt i fråga om förändringar. Och hon tror att A6 historia som regemente gör den känslomässiga kopplingen ännu starkare.

– Det är en viktig historik och en stolthet, och köpcentret är den sista påminnelsen om det, säger hon.

Annons

Att reaktionerna är så starka just på sociala medier är ett tecken på vårt starka behov av att uttrycka våra åsikter.

– Är det tillräckligt många som kommenterar så vill vi också vara med och uttala oss.

– Det är knappast något som människor drömmer om på nätterna eller brinner för.

När ett företag byter namn eller gör någon annan större varumärkesförändring brukar reaktionerna lägga sig efter ett tag, menar Eva Ossiansson. Hon tror inte heller att förändringen kommer hindra folk från att besöka köpcentret. Däremot kan det finnas en risk i att byta namn när det finns en så stark historisk koppling som i A6 som ett gammalt regemente.

– Man kanske inte tänkte hela tanken fullt ut när man lägger ett så välkänt namn i graven.

För företagets del, menar hon, kunde det kanske ha räckt med att bygga ut och behållit namnet.

– Ibland är man för fiffig för sitt eget bästa. Man vill göra så mycket för att visa att det är nytt men man glömmer bort värdena som fanns från början.