Bland dessa 1000 finns sträckorna Nässjö–Värnamo–Halmstad, delarna Nässjö–Vaggeryd och Forsheda–Reftele.

Trafikverket har fått tre miljarder kronor av regeringen för att höja säkerheten vid obevakade järnvägskorsningar fram till 2029. Men det är svårt att avgöra vilka av de drygt 3 500 obevakade plankorsningarna som är minst säkra.

– Det är jättejobbigt och svårt att avgöra vilka som är farligast. Vi hade helst velat få bort alla oskyddade plankorsningar men Sverige ser ut som det gör, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket till TT.

LÄS MER: Man död efter svår tågolycka

Sedan i maj har säkerheten vid 44 plankorsningarna höjts och nu ska myndigheten gå vidare med ytterligare 180 som bedöms vara särskilt farliga.

– Plankorsningar är en risk i sig men nu har vi gjort en prioriteringslista som utgår ifrån vad som ökar säkerheten för flest människor. Vi klarar inte av att göra alla 3 500 på en gång, säger Olsson.

Enligt honom är en av utmaningarna att de farliga plankorsningarna ofta finns på landsbygden, där det är långt till elförsörjning, vilket gör att det inte går att sätta upp bommar. I stället kan säkerheten höjas genom att röja sikten kring korsningen eller genom att stänga plankorsningen och leda om trafiken.

Annons

– Om man bedömer att det måste till en planskild korsning får man bygga om helt och hållet. Antingen med en bro över eller med en viadukt under, säger Bengt Olsson.

”Orimligt stor risk”

På Riksförbundet M Sverige, tidigare Motormännen, välkomnas utredningen.

– Men nu är det viktigt att åtgärderna inte drar ut på tiden, säger Heléne Lilja, chef för kommunikation och samhälle.

Samtidigt konstaterar hon att 180 av 3 500 korsningar är en låg ambitionsnivå.

– Trafiksäkerhetsarbetet i Sverige utgår från att bilisters misstag inte ska vara på liv eller död. Men de som dagligen måste passera de här korsningarna utsätter sig för en orimligt stor risk. Det är allvarligt att det inte har åtgärdats tidigare, säger hon.

På torsdagseftermiddagen överlämnar Trafikverket en utredning till regeringen som innehåller listan på de 180 plankorsningarna som ska bli säkrare.

TT

Plankorsningar

I Sverige finns det cirka 6 500 plankorsningar. Av dessa är cirka 3 000 utrustade med bom s..

Plankorsningar

I Sverige finns det cirka 6 500 plankorsningar. Av dessa är cirka 3 000 utrustade med bom samt ljud- eller ljusvarning.

Resterande 3 500 plankorsningar är obevakade utan vare sig bom eller signal.

Trafikverket har fått tre miljarder kronor fram till år 2029 för att öka säkerheten vid just plankorsningar. Förutom åtgärder som att utrusta korsningar med teknisk utrustning ska varje plankorsning inspekteras minst en gång per år för att kontrollera sikten.

Källa: Trafikverket