I redaktionens dystra halvmörker dyker det upp en datering i Facebookflödet som lyser upp dagen. En gammal arbetskamrat gläds åt innehållet i tidningen och berömmer oss för ett bra jobb. I papperstidningen. Och på nätet. Där vi numera även gör webb-tv. Rörlig bild spås inom kort vara det mest klickade på lokala nyhetssajter - och det känns otroligt bra att vi är med i matchen.

Förändringens vindar blåser med full kraft över små och stora tidningshus världen över. Framtiden är här och nu. Internet i kombination med mobiltelefonins hysteriska utveckling har på bara några år ritat om mediekonsumtions-kartan. De dagstidningar som vill försäkra sig om att överleva är tvungna att hitta nya vägar för att behålla sin attraktionskraft hos läsare och annonsörer. Samtidigt är det nödvändigt att anpassa kostymen till den ekonomiska verklighet som en alltmer flyktig annonsmarknad och vikande prenumerationsunderlag medför.

De skånska flaggskeppen och forna guldkalvarna Sydsvenskan och Helsingborgs Dagblad har för avsikt att minska antalet redaktionella tjänster från 230 till 155. Expressen, Skånska Dagbladet och ett flertal andra tidningar har i år sagt upp personal.

Journalistjobb försvinner

Annons

Totalt försvann 800 journalistjobb i Norden under 2013. Tidningsbranschen är i kris och färre journalister måste göra mer. Vetlanda-Posten, Tranås Tidning, Smålands-Tidningen och Smålands Dagblad utgör inget undantag. Vi har senaste åren tvingats minska vår personal för att klara ekonomin och bereda väg för fortsatt produktion av lokala nyheter i papperstidning och på webben.

Till följd av de satsningar vi nu gör för att trygga vår ställning som dominerande mediehus på Höglandet och den nya, slimmade organisationen måste vi dagligen göra prioriteringar som kommer att ifrågasättas av en del av läsekretsen. Det känns självklart trist.

Men vi tror att Ni läsare, fortfarande över 80 000 i Småland och Östergötland - tack för det, i slutändan framförallt vill ha bra, lokala nyheter och förhoppningsvis har överseende med att vi inte längre kan vara med överallt.

För mig som är uppvuxen med att läsa Vetlanda-Posten på morgonen och Smålands-Tidningen på eftermiddagen finns inget alternativ till lokaltidningen som nyhetsförmedlare.

Dagstidningarnas död förutspåddes redan när radion kom på 1920-talet och när tv blev var mans egendom lagom till VM i fotboll 1958 var förståsigpåarna lika snabba med att räkna ut dagstidningarna som ringdomaren i den mytomspunna titelfighten mellan Muhammad Ali och Sonny Liston 1965.

Om läsarna vill och räcker till och under förutsättning att man vågar tänka nytt så är möjligheterna goda för landets lokala tidningshus att vara en medieaktör att räkna med även i fortsättningen tillsammans med radio, tv och sociala medier.

Johan Hedenberg