Skolverket varnar för en oroande snabb utveckling med större segregering och skillnader mellan skolor.

Dina skolresultat påverkas av dina föräldrars bakgrund
Foto: Arkiv

Det är inte bara elevernas slit i skolan som avgör deras skolresultat. Allt viktigare tycks det bli att gå i ”rätt” skola där många inklusive dig själv kommer från goda socioekonomiska förhållanden. Det vill säga föräldrar som utbildning som har det gott ställt.

År 2000 kunde sådana elever förväntas få 10 meritvärdespoäng mer om de gick i en skola med gynnsam socioekonomisk elevsammansättning. 2015 hade denna skillnad ökat till 29 meritvärdespoäng.

Skillnader mellan landets skolor och elever blir allt större, konstaterar Skolverket i sin nya rapport.

– Det är en oroväckande utveckling. Skolan är en spegel av samhället, säger Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson i en kommentar till rapporten.

I bakgrunden finns en segregering av hela samhället. Det gör att elever med olika bakgrund möts mer sällan i skolan idag.

Mest påverkas elever som födda utomlands eller lite äldre barn som är nyanlända i Sverige och på kort tid måste klara skolan. Deras föräldrar har ofta lägre utbildningsnivå och inkomster.

Men även alla andra elever från sämre socioekonomiska förhållanden påverkas allt mer negativt i skolan av detta, visar rapporten.

Annons

Mellan 2000 och 2016 har resultatskillnaderna mellan skolorna fördubblats. Huvuddelen av de ökande resultatskillnaderna beror på en ökad skolsegregation, det vill säga en ökad sortering av elever på skolor utifrån deras bakgrund.

Men det finns även andra effekter som ytterligare förvärrar klyftorna mellan skolorna.

- Det finns en risk för ökade kvalitetsskillnader mellan skolor, till exempel genom att erfarna lärare och rektorer söker sig bort från skolor i utsatta områden, påpekar Peter Fredriksson.

Skolverkets Peter Fredriksson menar dock att utvecklingen går att bryta.

– Att öka likvärdigheten och hantera lärarbristen är två ödesfrågor som har högsta prioritet för oss på Skolverket. Till sommaren ska vi presentera en rad förslag på åtgärder som kommuner, ansvariga för fristående skolor och rektorer kan vidta.

Redan idag finns olika stöd som Skolverket ger skolor som är extra utsatta.