Syftet med Teknikåttan är att väcka intresset för naturvetenskap och teknik och stimulera ungdomars fantasi, kreativitet och uppfinningsförmåga.

Tävlingen startade 1983 och är en rikstäckande frågetävling i naturvetenskap, matematik och teknik för elever i årskurs åtta.

För eleverna i 8B3 på Prästängsskolan väntar nu regionfinal.

– Jag skulle nog vilja påstå och tro att vi ligger ganska bra till, säger Jacob Petersson och får medhåll av klasskompisen Julia Engqvist.

De berättar att teknikåttan inleddes med en kvaltävling som de passerade utan några större problem.

Men nu blir utmaningen större. Klassen har fått två uppgifter som ska presenteras under regionfinalen. Dels att skapa en terrängbil som ska ta sig igenom en hinderbana som är lite mer än två meter. Bilen får inte drivas av el, bränsle, levande djur eller pyroteknik. Den andra uppgiften handlar om att konstruera en kod för att kunna överföra meddelanden. Sändarna får en bild på ett schackbräde med totalt sex schackpjäser utplacerade. Med hjälp av plusplusbitar i maxinmalt fyra olika färger ska information om vilka pjäser och var de står placerade på brädet överföras till mottagarna.

Annons

– Vi ligger bra till i bilmomentet och kodgruppen och bloggen rullar på det med så det känns bra, säger Julia Engqvist.

– Men väl i Växjö så är det också ett prov som ska skrivas som det inte går att förbereda för. Men det hade varit roligt att vinna och gå till riksfinalen i Stockholm, säger Jacob Petersson.

Under tidningens besök var de i full färd med att provtesta bilen och banan. Men någon bild på elevernas skapande var det inte tal om.

– Vi måste hålla det privat, det gäller inte att avslöja för mycket för de andra deltagarna, skrattar eleverna som också har chans att vinna en summa pengar om de placerar sig bland de tre bästa i regionfinalen.

Teknikläraren Staffan Gunnarsson ser flera talangfulla elever i gruppen och har själv varit sparsam med tipsen.

– Det är många här som har bra idéer. Sedan är ju vissa mer engagerade och passionerade än andra, så är det ju alltid i olika klasser.

Är elever generellt mer teknikintresserade i dag jämfört med förr?

– Det tror jag nog att de är. Teknik är ju ett väldigt stort område i dag, du kan ju jobba med väldigt mycket olika saker. Tyvärr är det lite styvmoderligt behandlat ämne, det har ju väldigt liten tid i skolan. Men det blir nog mer och mer i framtiden. Det kommer ju in programmering i teknikämnet och även i matten, säger Gunnarsson.