Det var strax efter nio på måndagsmorgonen som ett godståg, bestående av elva vagnar, spårade ur mellan Mariannelund och Lönneberga.

– Vi larmades om ett godståg som spårat ur och att det fanns risk för läckage, säger räddningschef Micael Carlsson.

När räddningstjänsten kom till platsen hade det läckt ut diesel som genom marken tagit sig vidare till Bruzaån, som rinner parallellt med tågspåret. För att begränsa spridningen byggdes ett antal oljefällor utmed Bruzaån, samt vid inloppet till Silverån. Räddningstjänsten lyckades stoppa läckaget och tömde lokets tank på ca 1000 liter dieselolja.

Fram till lunchtid rådde begränsad framkomlighet längs väg 129, mellan Mariannelund och Hultsfred.

– Det är just nu långa köer i biltrafiken i närheten eftersom bommarna är nerfällda och inte går upp, sa Erik Terneborn, presstalesperson vid Jönköpingspolisen, under förmiddagen.


Foto: Patrik Klavebäck

Lokföraren, som var ensam på tåget, har hörts av polisen. Enligt föraren har olyckan inträffat på grund av en solkurva, vilket är en utknäckning av järnvägsrälsen som orsakas av värme. Föraren ska ha sett en solkurva framför tåget och försökt stanna men inte hunnit få stopp på tåget i tid.


Foto: Patrik Klavebäck

Föraren klarade sig oskadd.

– Han är något omtumlad och hade ett skrapsår men i övrigt är han helt oskadd, säger Micael Carlsson.

De tunga vagnarna har ännu inte bärgats, och för bärgningen krävs ett stort arbete och många resurser.

Annons

– Det hela är väldigt omfattande, då det behövs byggas en bas för att en lyftkran ska orka lyfta bort tåget, säger Joanna Ljunggren, presskommunikatör vid Trafikverket.