Det var i början av oktober som Ulf Kristersson och Jessica Rosencrantz, ekonomiskpolitisk respektive trafikpolitisk talesperson för Moderaterna, i en debattartikel i Dagens Industri sade nej till höghastighetståg i Sverige. Ställningstagande var ett dråpslag mot hela projektet där det hittills funnits politisk enighet.

Delegation

En delegation bestående av förbundsordförande Gottlieb Granberg, regionstyrelsens ordförande Malin Wengholm, kommunalrådet Carin Berggren (Jönköping), kommunalrådet Anders Wilander (Tranås), kommunalrådet Niclas Palmgren samt riksdagsledamöterna Mats Green, Helena Bouveng (Vetlanda) och Sotiris Delis reste till Stockholm för att få svar, men framför allt för att påpeka att tågfrågan är viktig för länet.

Annons

— Vi träffade bland annat Jessica Rosencrantz och våra företrädare i frågorna och vi påpekade hur viktigt det är att man inte kan ställa detta mot redan befintliga satsningar i infrastrukturen utan man måste ställa detta vid sidan om, säger Gottlieb.

— Vi förstår givetvis att priset är ett viktigt argument, men är det rätt lösning att säga nej? Är det rätt kostnad? Vi fick dock med oss löftet att vi ska fortsätta diskutera frågan och det är viktigt för oss, att vi har samma syn på saken.

Bra samtal

Så det var inte bortkastad tid?

— Absolut inte, det har varit en bra dag med bra samtal. Självklart förväntar vi oss inte att vi ska kunna ändra dem, men vi har i alla fall fått igång en dialog. Vi förstår varandra bättre, säger Gottlieb.

Hur går ni vidare i frågan nu?

— Det här är inte slutet på frågan. Vi ville försäkra oss om att vi kan fortsätta med arbetet och den försäkran fick vi. Nu är det bara att jobba vidare och ta fram fler argument i ärendet.