Antalet dödade i trafiken slog alla tiders svarta rekord 1966: 1 313 dödade.

1968, året efter högertrafikreformen, hade antalet trafikdödade minskat till 1 262 personer – trots att 200 000 fler bilar rullade på vägarna och invånarna var fler jämfört med 1966.

— Högertrafikomläggningen fick omedelbar effekt, konstaterar Olle Ljunggren, ordförande i MHF Höglandet.

— Det var ju helt fel att köra vänsterstyrda bilar på vänster sida. Bara en sådan sak som att bilföraren inför en omkörning måste ut med nästan hela bilen över mittlinjen innan det gick att se mötande bilar.

Trenden bröts

Efter H-dagen bröts den uppåtgående trenden i olycksstatistiken definitivt.

De senaste åren har dödstalen i trafiken legat runt 300 personer årligen, trots att vi nu är 2 miljoner fler invånare och antalet bilar har mer än fördubblats sedan 1967.

Olle Ljunggren ser en klar koppling mellan högertrafikomläggningen och de efterföljande reformerna för ökad trafiksäkerhet.

Annons

Han menar att kampanjen som föregick H-reformen ökade medvetenheten och väckte mångas ideella engagemang för det fortsatta trafiksäkerhetsarbete.

— Åren efter högertrafikomläggningen hade exempelvis MHF sin storhetstid i fråga om medlemsantal.

Stark opinion

Motororganisationerna var starka och drev opinion för ökade trafiksäkerhetsåtgärder. Politikerna insåg också betydelsen, liksom bilindustrin som förstod att säkerhet sålde.

Olle Ljunggren nämner bälteslagen som infördes i två steg 1975 och 1986, de sänkta promillegränserna för rattfylleri, lagen om bilbarnstolar 2007, bilarnas förbättrade konstruktion, krockkuddarna, ABS-bromsarna och säkrare vägar.

Övade höger

Vid Dagen H hade Olle Ljunggren arbetat fem år som polis men var ännu inte MHF-medlem.

— Jag minns att alla poliser fick åka till Skillingaryd några veckor innan högertrafikomläggningen för att öva på att köra på höger sida på det militära övningsfältet.

Han jobbade däremot inte på själva H-dagen.

— Men från måndagen efter dagen H minns jag att en transport av en frihetsberövad från Eksjö till en ungdomsvårdsskola i Lindome tog väldigt mycket längre tid än vanligt på grund av den sänkta hastigheten.

Trots allt informationsarbete kring H-reformen förstod inte alla förare poängen, minns Olle Ljunggren med ett skratt:

— Till exempel var en lantbrukare i trakten väldigt emot högertrafiken. ’Så lite som jag kör tänker jag fortsätta på vänster sida’, sa han.