Bäckabybon Kjell Egon Strandh, som jobbat många år på tekniska kontoret i Vetlanda, var nyexaminerad ingenjör och hade strax innan trafikomläggningen 1967 börjat arbeta på det dåvarande gatukontoret i Jönköping.

— Jag hade inte jobbat innan, detta var mitt första jobb och jag kastades rätt in i genomförandet av högertrafikomläggningen. Det var första och enda gången man fick den chansen.

Nyligen hade beslutats att Sverige skulle gå från vänstertrafik till högertrafik och Kjell fick i uppdrag att göra nya ritningar för hur korsningar, trafikljus och refuger skulle se ut inne i Jönköpings stad.

— Jag blev ju lite tveksam själv ibland när man sysslade med högertrafik på jobbet och så när man åkte hem skulle det vara vänstertrafik eftersom systemet inte hade satts i drift än.

Mycket ändringar

Det var ett långt och tufft förarbete och en del nya riktlinjer att gå efter. Det fanns nya normer för bredden på körfält och hastighetsbegränsningar skulle sättas upp utanför tätorterna.

Annons

Sommaren innan trafikomläggningen skulle man börja göra vägförändringarna.

— Det kunde ju vara något som man missat och då kunde jag få ett samtal från dem som var ute att jag skulle komma dit för det inte funkade och så fick man komma på lösningen på plats.

Alla tittade på

Kjell och hans kollegor gjorde mycket förarbete inför trafikomläggningen. Under natten till den 3 september 1967 kom den tuffa sluttampen: under nattens timmar skulle tusentals nya trafikskyltar sättas upp i hela Jönköping.

— Det är enda gången som jag har jobbat natt. Allmänheten var så intresserad av detta. Det stod folk ute hela natten, de kommenterade och stod på sina balkonger och tittade på oss. Vi hade täckt över de nya skyltarna och först var det meningen att vi skulle täcka av dem och täcka de gamla men vi nådde inte upp.

I stället tog man med sig en kran som drog upp de gamla skyltarna och Kjell berättar att de nog råkade dra upp några nya skyltar också. När sista skylten var avtäckt var klockan nio på morgonen.

Hur gick det sedan att faktiskt gå från vänstertrafik till högertrafik?

— Bra, fantastiskt bra skulle jag säga. På tv hade de trafikskola en halvtimme varje kväll under ett halvår innan. Jag tycker att det var ett väldigt lyft för trafiksäkerheten. Man passade ju även på att se över trafikproblem som fanns. Så det var en enorm uppryckning och olyckstalen i trafiken sjönk kraftigt.

Dock var det några som fixade det där med högertrafik i efterhand. Vissa som hade privata områden missade högertrafikomläggningen.

— En vän till mig låg på Ryhov då och han berättade att på sjukhusområdet var det visst vänstertrafik fortfarande. Vi ringde upp till sjukhuset och då svarade de: ”Gäller det oss också?”.