Sex av tio resenärer väljer sitt resmål baserat på bra mat och dryck, visar en ny undersökning från hotellbokningssajten Booking.com.

– Mat spelar en stor roll i våra val av resor och för den övergripande upplevelsen. Att prova lokal mat och street food är ett bra sätt för resenärer att verkligen omfamna den lokala kulturen, upptäcka den lokala gemenskapen och utforska det nya och annorlunda, säger Pepijn Rijvers, Chief Marketing Officer på Booking.com, i ett pressmeddelande.

Hälften av resenärerna vill bli mer äventyrliga

61 procent av de 50 000 resenärerna som deltog i undersökningen väljer sitt nästa resmål utefter maten och drycken, medan 34 procent säger att de planerar att åka på en matresa någon gång under det pågående året.

Undersökningen visar även på att hälften av alla världens resenärer vill bli mer äventyrliga när det kommer till vilken slags mat de äter på resande fot.

Fotnot: Se faktaruta för resmålen som har bäst mat – enligt resenärerna.

Resmålen med bäst mat – enligt resenärerna hos Booking.com

Ipoh, Malaysia.

Kaohsiung, Taiwan.

Nagoya, Japan.

Johor Bahru, Malaysia.

João..

Resmålen med bäst mat – enligt resenärerna hos Booking.com

Ipoh, Malaysia.

Kaohsiung, Taiwan.

Nagoya, Japan.

Johor Bahru, Malaysia.

João Pessoa, Brasilien.

Ho Chi Minh-staden, Vietnam.

Sarajevo, Bosnien och Hercegovina.

Colmar, Frankrike.

Lima, Peru.

Catania, Italien.

Belgrad, Serbien.

Mat