I maj i år var sträckan från Tenbäcken och förbi Höganloft klar och mitträckena en realitet.

Sedan dess har det inträffat flera olyckor där bilar antingen begränsats av vajerräcket eller kört in i det.

I juli körde åtminstone två bilister in i räcket. I augusti kolliderade två långtradare där två körfält blir ett och i fredags inträffade en dramatisk olycka vid södra infarten, när en bilist hamnade mellan en långtradare och en grusbil.

Annons

En debatt har blossat upp om fördelar kontra nackdelar med mitträcken. En insändare från en yrkesförare i Tranås om riskerna med vajerräcken har fått ett antal Tranåsbor och andra att tycka till på tidningens facebooksida.

Ris och ros

Flera anser att vägen har blivit för smal, att Trafikverkets satsning är onödig. ”Total värdelöst”, ”Bort med skiten”, ”Vänta får ni se när snön kommer” och ”det borde vara fullkomligt fruktansvärt för en motorcyklist att hamna i den skärbrädan” är några av kommentarerna.

Andra är mer positiva till förändringen: ”Även om lösningen inte är perfekt så överväger fördelarna nackdelarna”, ”Är det trångt? Släpp en cm på gasen så funkar det nog även med de snabbaste bilarna”, ”Bästa som hänt på den vägen”, ”Problemet är att folk har så in i **** bråttom och noll tålamod i trafiken”.

Höjd säkerhet

Trafikverket motiverar investeringen med ökad framkomlighet och höjd trafiksäkerhet.

Enligt Motormännens riksförbund minskar dödligheten med 80 procent när mitträcken sätts upp olycksdrabbade vägsträckor.

I underlaget till beslut skriver Trafikverket att det inträffade 16 trafikolyckor med personskador på sträckan Traneryd-Tranås Södra mellan 2002 och 2012. Två personer dog i de här olyckorna och tre blev svårt skadade.