Inom några år förväntas riksväg 40 mellan Eksjö och Nässjö byggas om. Planen är att skapa en trefilig 2+1-väg med en hastighetsbegränsning på 100 kilometer i timmen. Det kommer dock tvinga fram förändringar på diverse infarter längs vägen, inte minst vid ridhuset Persö som kommer slopas helt.

– Som den ser ut nu skulle den bli en trafiksäkerhetsrisk, med högre hastigheter och den typ av tyngre fordon som skulle behöva korsa vägbanan och större risk för upphinnandeolyckor, förklarar Mikael Wärnbring, samhällsbyggnadschef Eksjö kommun.

Hamnar vid Lyckeberg

Istället har kommunen planer på att bygga en ny infart till Persö, från bostadsområdet Lyckeberg, där man skulle anlända till ridhuset från nordost. Totalt handlar det uppskattningsvis om drygt 700 meter ny väg, och därtill nya parkeringsmöjligheter på samma sida ridhuset att ersätta de gräsfält som nyttjas för parkering vid större tävlingar.

– Vi har inte satt någon exakt utformning än, det kräver en hel del arbete innan vi når dit, men vi har ett par år på oss att hitta en bra lösning. Det är lite svåra markförhållanden, mycket vatten och ridstigar att ta hänsyn till, och vi vill störa så lite som möjligt av den vackra miljön där.

Boende slipper trafiken

En annan sak att ta hänsyn till är de boende i Lyckeberg.

Annons

– Det blir ju en ökad trafik förbi Lyckeberg, men vägen är rätt lång innan man kommer fram till bostäderna och anslutningen till ridhuset skulle ske innan man kommer fram dit. Trafiken till Persö skulle inte åka genom bostadsområdet, försäkrar Wärnbring.

Det har funnits andra förslag på att bygga om den befintliga infarten vid riksväg 40, men dessa är enligt Wärnbring inte rimliga.

– Man har pratat om bro- och tunnellösningar vid den nuvarande infarten som skulle göra att man kom ut vid Talludden. Men de är tyvärr inte kostnadseffektiva, och inget Trafikverket skulle stå för.

Golfinfarten påverkas

Ombyggnationen av riksväg 40 kommer också påverka andra infarter på sträckan mellan Eksjö och Nässjö. Där flera mindre infarter ligger nära varandra kan de komma att slås samman, och även infarten till golfklubben kommer ses över.

– Flera anslutningar kommer att stängas, och vid infarten till golfklubben kommer vi göra en så kallad spansk sväng där den som kommer från Nässjöhållet först kommer få svänga av åt höger och ställas 90 grader mot vägen innan man kör över vägbanan.

LÄS MER: Trafikverket har valt vägsträckning för förbifart Eksjö