Expeditionen heter Cape to Cape och Johan återupplever en flygrutt som äventyraren och svensken Gösta Andrée gjorde 1929. Det här var tiden när tekniken ständigt slog nya rekord. Bara ett par år tidigare hade Charles Lindbergh flugit över Atlanten. Den tidens piloter navigerade med karta, klocka och kompass.

Gösta Andrée skrev en bok om sitt äventyr och föll sedan mer eller mindre bort i glömska.

Det var när Johan Wiklund fick tag i boken och läste den som han beslutade sig för att göra om äventyret i modern tid. En utmaning i sig när världens flygplatser numera tankar stora flygplan med fotogen istället för bensin.

Annons

Det kan bli nog så krångligt att få tillstånd landa med ett litet plan befarar Wiklund som beslutat sig för att klara strapatsen.

Det är inte heller självklart att han får befinna sig i flygplanens internationella luftrum. Johan flyger bara 500 meter över marken.

Han använder sociala medier när han nu ger sig ut på resan. Man kan följa honom i realtid genom monterade kameror via internet.

Strax före avfärd från Ränneslätt duggade regnet lätt. Johan, som är tidsenligt klädd i brun tweedkostym av ull, krängde också på sig en Bigglesjacka.

Cockpiten är helt öppen som gör att han hör ljud, känner lukter och andas frisk luft hela vägen till Godahoppsudden i Sydafrika.

— Det ska bli underbart att känna doften av gnu när jag når savannen om ett par veckor, sa han.