Det är DB Schenker och Einride som, om Transportstyrelsen ger tummen upp, kommer att sätta Sveriges första självkörande lastbil på vägarna i Jönköping.

Den så kallade T-poden, med en lastkapacitet på cirka 20 ton och en räckvidd på cirka 20 mil per batteriladdning, ska köra mellan två av DB Schenkers anläggningar, varav en del är en allmän vägsträcka.

T-poden kommer att övervakas av en operatör som även vid behov kan gå in och fjärrstyra lastbilen.

— Samarbetet ger oss möjlighet att skapa ett hållbart transportsystem och att utveckla såväl DB Schenker som Einride för framtiden. Den snabba utvecklingen inom batteriteknik och AI möjliggör kraftigt minskade utsläpp, ökad kostnadseffektivitet och ökad trafiksäkerhet – en framtid som vi gärna är en del av, säger Mats Grundius, vd DB Schenker, i ett pressmeddelande på onsdagen.

Till att börja med sker en pilotinstallation av T-poden, därefter finns option för DB Schenker globalt.

Einride är ett techbolag som grundades i Sverige 2016 av Robert Falck och Filip Lilja och står bakom utvecklingen av den självkörande T-poden. DB Schenker, som alltså ska ta T-poden i bruk, är en del av Deutsche Bahn AGS:s globala transport- och logistikdivision som erbjuder olika typer av transporter på land, i luften och över vatten.