I februari förra året lades Oskarshamnsbanan ned, efter bara tre års förnyad trafikering. Resenärerna var för få, särskilt mellan Hultsfred och Oskarshamn.

Bengt Koltman följde med och spelade tapto på en signaltrumpet vid varje stopp, som en markering. Han var en av de som arbetade för att passagerartrafiken på banan skulle finnas kvar.

Bussen blev alternativet när tågtrafiken öster om Eksjö lades ned. Nu under hösten har situationen blivit ohållbar med ett stort antal passagerare som har fått stå upp i morgonbussarna, trots att det har satts in extrabussar. Turen med flest passagerare har krävt tre parallella bussar.

Länstrafiken väljer nu att sätta in ett tåg för att kunna ta emot alla tidiga resenärer.

Annons

— Det är så många resande, så det går åt så många bussar, berättar Thomas Adelöv, trafikplanerare inom Länstrafiken.

Gick inte det att förutse?

— Nej, det har ökat så mycket, berättar Thomas Adelöv.

Tåget sätts in i samband med tidtabellskiftet den 11 december. Det blir en enda avgång mot Eksjö och Nässjö under morgonen.

— Det är ett tåg som är inne i Nässjö vid åttatiden, berättar Thomas Adelöv.

Krösatåget utgår från Nässjö 05.09. Slutstation är Hultsfred, där tåget vänder tillbaka. På tillbakavägen anländer det till Mariannelund 06.42.

Försöksperiod

Några fler avgångar blir det inte. På eftermiddagarna är det större spridning mellan de olika bussarna.

— Då har vi inte samma tryck, berättar Thomas Adelöv.

Bedömningen är därför att bussarna räcker till.

Krösatågets förlängda morgontur körs under en försöksperiod. Avgörande är om antalet resenärer fortsätter att ligga på en hög nivå.

— Vi vet inte hur länge det håller i sig. Det blir spännande att följa upp, säger Thomas Adelöv.