INFORMATIONEN om att Transportstyrelsen upphandlat driften av sitt IT-system från ett utländskt företag utan säkerhetsklassad personal blev sommarens stora skandalhändelse.

Sekretessbelagd information, bland annat om privatpersoner med skyddad identitet och uppgifter som kan vara direkt samhällsfarliga om de hamnar i fel händer, har funnits tillgängliga för teknikerna på det utländska företaget.

Detta efter att den dåvarande generaldirektören Maria Ågren gjort ”avsteg från lagstiftningen”, det vill säga agerat olagligt.

Det är mycket information det handlar om. En färsk rapport från Transportstyrelsen drar slutsatsen att icke-säkerhetsklassade IT-tekniker har haft tillgång till ”myndighetens samlade bulkdata”, vilket betyder att all information har varit åtkomlig.

Även hemliga uppgifter.

KONSEKVENSEN av skandalen blev att två socialdemokratiska ministrar tvingades avgå efter att oppositionen hotat med misstroendeförklaring.

Statsråden ska ha haft information om haveriet men inte meddelat statsministern. En svettig Stefan Löfven frågades ut i Agenda, och en nära medarbetare till statsministern fick sparken.

Annons

EU-minister Ann Linde fick hård kritik eftersom hon var den som först fått information om upphandlingen, men inte agerat för att stoppa den.

Men sedan hände inte mycket. Stefan Löfven lyckades få diskussionen att handla om de borgerliga partiernas oenighet och vacklande kring huruvida försvarsminister Peter Hultqvist borde ha fått gå eller inte. Och sedan dog debatten.

REGERINGEN klarade sig, trots att rikets säkerhet satts på spel, och trots att hanteringen av skandalen var usel.

Löfven sitter säkert utan att de viktigaste frågorna fått några svar: hur kan det komma sig att statsministern inte fick veta något, trots att informationen uppenbarligen fanns på regeringskansliet?

Varför sammankallade inte Ann Linde, som hösten 2015 var inrikesministerns statssekreterare, krishanteringsrådet efter att Säpo varnat om läckan?

PÅ TORSDAGEN (25/1) inleddes Konstitutionsutskottets granskning av IT-skandalen.

Förhoppningsvis kommer allmänheten att få en förklaring till vad som måste beskrivas som en av de värsta vårdslösheterna i modern svensk politisk historia.

Trots att myndigheten jobbar med att åtgärda läckorna går det inte att till hundra procent minimera skadorna.

Oppositionen har en uppgift inför valåret: se till att ingen glömmer Transportstyrelsen.