– Jag vet inget, jag bara flyger, säger Inge Håkansson medan han tankar planet som står startklart på Ränneslätt.

Norra Smålands Flygklubb

När: Bildades 1962 i Nässjö, men fick sitt nuvarande namn 1965

Var: Har si..

Norra Smålands Flygklubb

När: Bildades 1962 i Nässjö, men fick sitt nuvarande namn 1965

Var: Har sitt säte med klubbstuga på Ränneslätt i Eksjö

Verksamhet: Medlemmarna kan flyga med en Piper PA 28 Archer

Flygdagar: 1987, 1989, 1993, 1998, 2003, 2012

Aktuellt: Eksjö Flygdag 20 aug 2017

Han fascinerades av flygplan redan som barn men förverkligade inte flygdrömmen förrän vid 50 års ålder då hans barn blivit stora.

– Har du körkort och är fokuserad kan du lätt lära dig att flyga, säger Fredric Lagerquist som sitter inne i klubbstugan med kassören Mats Martinsson.

Till höjdpunkterna under deras tid i klubben hör "besök av udda och äldre flygplan som låter speciellt".

– 1987 kom DC 3:an hit, säger Mats. Det är det största plan som landat här.

I nuläget har Norra Smålands Flygklubb runt 40 medlemmar varav ungefär hälften är aktiva. Förutom att arrangera flygdagar och medlemsträffar anordnar de "spaka själv-dagar" då allmänheten får prova på att flyga.

Nedslag i Eksjös flyghistoria

1912 – Hugo Sundstedt flyger med Bleritot XI "Nordstiernan" på Ränneslätt

..

Nedslag i Eksjös flyghistoria

1912 – Hugo Sundstedt flyger med Bleritot XI "Nordstiernan" på Ränneslätt

1919 – Första flyguppvisningen med P O Flygkompani

1932 – CG von Rosen spökflyger från Hunsnäsens is

1941 – Fieseler Storch ur Flygvapnet havererar på Ränneslätt

1987 – Första gången en flygdag i nuvarande form arrangeras

2000 – SM i motorflyg på Ränneslätt

– Det blir rätt mycket rundflyg, säger Fredric. Men ibland dyker någon upp som verkligen vill lära sig.

Annons

Skjuts från Gotland

På väggen hänger en Europakarta som är prickad med knappnålar i starka färger. Det sitter nålar från Nordkap i norr till Marocko i söder. Klubbens enda plan har varit med om många turer. De räknar med 200-300 flygtimmar per år.

– Och en gång fick jag hämta min dotter på Gotland! säger Mats. Hon hade missat färjan, men vi nådde land före båten.

Ute på fältet står Inge och känner på vingarna. Här på Ränneslätt har det funnits flygaktivitet långt innan klubben startade. Redan på 1910-talet skedde flyguppvisningar. På 1960-talet var det även tal om att militärens flygskola skulle öva på området.

– Då hade vi fått en helt annan verksamhet, säger Fredric som ska följa med Inge i planet.

Bil med vingar

Det är som att kliva in i en veteranbil. Beiga plyschsäten och en instrumentbräda med knappar och spakar. Hörselkåpor och bälte åker på. Motorn dånar igång och planet lyfter. Lite guppigt känns det, men molnen har lyft och solen kikar fram.

Eksjö ser litet ut ovanifrån, omringat av grönskande skog. Höbalarna på åkrarna liknar vita sockerbitar. Numera finns GPS i planet, men Inge sitter även med en karta i knät.

– Då lämnar jag din frekvens för Jönköping, rapporterar han i radion.

– Jag vill att du fortsätter på 2000 fot eller lägre, svarar en knastrig röst.

Efter 55 minuter är planet framme i Såtenäs och går ned för landning på flottiljen.

– Det svåraste är just att lära sig landa vettigt, säger Fredric.

Det skakar till, men Inge har kontroll och landningen blir nästan lika mjuk som i ett stort flygplan.

På flygdagen 20 augusti kan besökarna få provsitta planet. Det kommer även användas för en övning med hemvärnet.