Om det tidigare endast var realisation vid sommar och jul finns nu vårrea, höstrea, Cyber Monday, Black Friday och mid season sale. För att inte tala om nätbutikerna som kan upplevas ha rea var och varannan dag. Även om det då troligtvis istället handlar om olika kampanjer.

Begreppet rea får användas när ...

... försäljningen avser produkter som ingår i det ordinarie sortimentet

... försäljningen sker..

Begreppet rea får användas när ...

... försäljningen avser produkter som ingår i det ordinarie sortimentet

... försäljningen sker under en begränsad tid

... priserna är väsentligt lägre än företagets ordinarie priser

Källa: Marknadsföringslagen

Förr om åren såg också mellandagsrean annorlunda ut. Då började butikerna med 30 procents rabatt och efter två veckor sänktes priserna till halva priset. När det hade gått ytterligare två veckor så slumpades varorna bort. Nuförtiden har handlarna frångått det mönstret och priserna kan skifta lite som på börsen och styras av utbud och efterfrågan.

Men det finns lagar och regler som butikerna måste följa.

 Man får inte lov att locka med låga priser om priserna inte är låga och det är varor man inte har, säger Niclas Ernebratt, jurist vid Konsumentverket.

Med det menas att butiken ska ha haft varorna i sitt utbud under en längre tid och att priserna ska vara rejält nedsatta. Reavarorna ska också finnas i ett antal som butiken bedömer motsvarar efterfrågan.

Elektronikkedjor får ibland kritik för att de utannonserade varorna med fyndpriser tar slut för fort. På Elgiganten menar man att det är omöjligt att möta efterfrågan.

– Innan butiken har öppnat kan det stå 200 personer i en kö som alla är ute efter samma produkt. Då är det svårt att få den att räcka till, även om vi gör vårt bästa. Vi har begränsat med utrymme och under rean tar vi till och med av personalutrymmena för att få mer plats, säger Jessica Wallin, som är kommunikationsansvarig på Elgiganten.

Kunden måste kontrollera reapriset noga

Niclas Ernebratt har jobbat med flera granskningar av reklamkampanjer som har innehållit priser som påstås vara lägre än ordinarie pris.

Annons

 Som konsument tycker jag att man ska vara uppmärksam på vad som just påstås vara det ordinarie priset. Är du i en fysisk butik ska du ställa kritiska frågor till säljaren. Handlar du på nätet finns det olika prisjämförelsesajter som även redovisar prishistorik för olika produkter.

– Syftet är att ta reda på om reaklippet verkligen är så bra som påstås. Konsumenten måste kunna jämföra butikens ordinarie pris med reapriset. Det duger inte för butiksägaren att hänvisa till vad andra butiker tar för priser för samma varor, säger Niclas Ernebratt.

Jessica Wallin uppmuntrar också kunderna att använda jämförelseverktygen på nätet.

– Här har kunderna alla möjligheter att se hur priserna har utvecklat sig på olika produkter sedan lanseringen. Det är jättebra att det finns, både för kunden och för oss. Det är omöjligt att luras i dag och det finns inget att tjäna på det, säger hon.

Black Friday har gått om mellandagsrean

På Elgiganten är det alltid ett mycket stort tryck på butikerna vid mellandagsrean och köerna ringlar långa utanför varuhusen. Och på nätet startar rean ännu tidigare, redan vid midnatt.

– På Black Friday lades en nätorder i sekunden och som mest var 35000 kunder inne, säger Jessica Wallin.

Det här året beräknas Elgiganten sälja mer vid rean på Black Friday än under mellandagarna.

– Sen om det är på bekostnad av mellandagsrean eller inte är svårt att svara på. Det finns ett ökat behov av våra produkter överlag, bland annat eftersom vi har mer och mer elektronik i hemmen. Vi ser en ökad efterfrågan under årets alla dagar. Men ännu mer förstås när det går att handla till fördelaktiga priser på rea, säger Jessica Wallin.

H&M vill inte berätta vilken rea som inbringar mest i kassan men uppger att Black Friday är en viktig företeelse för dem såväl som för andra varumärken.

– Genom våra reor vill vi erbjuda våra kunder säsongens modevaror från alla våra koncept och kollektioner till bästa pris. I de fall vi har prisnedsättningar, exempelvis inför julen, så är det bland annat för att kunna göra plats för säsongens nya varor som är på väg till butik, säger Joanna Morell, som är presskontakt på H&M Sverige.

Jul