Närtrafik är något som du som bor på landsbygden, utanför en tätort och har längre än en kilometer till närmsta hållplats för linjetrafik, kan nyttja. Det kan handla om resor mellan bostaden och närmaste tätort inom kommunen, men det kan också vara en resa till kommunhuvudorten samt i vissa fall över kommun- eller länsgränsen.

I Eksjö kommun var det förra året 534 resor med närtrafiken, 2013 var det minst, 376 resor och 2016 var det flest, 574 resor. Mikael Wärnbring, samhällsbyggnadschef, säger att det är svårt att få en bild av hur närresorna används i kommunen.

– Jämfört med andra kommuner i länet ligger vi bland de kommuner som använder det minst, men inte allra minst, absolut inte. I Mullsjö till exempel har det genomförts 18 resor och Aneby 91. Ser vi till vår grannkommun Vetlanda så genomfördes det 4 148 resor under förra året, säger han.

Oklar statistik

Mikael Wärnbring säger att utnyttjandet av närtrafiken beror på geografiska anledningar samt hur den ordinarie kollektivtrafiken är utbyggd.

– I Eksjö till exempel ligger våra tätorter på ett pärlband utmed riksväg 40 och där finns det kollektivtrafik att tillgå. Då är man inte berättigad närtrafik. Huvuddelen av populationen bor på de här platserna. Det gör att man minimerar antalet som kan nyttja närtrafiken.

Han vill också påpeka att den statistik som länstrafiken presenterar inte visar vilken åldersgrupp som använder närtrafiken eller var målpunkterna är.

Annons

– Det är lite svårt att dra slutsatser vilka målgrupper som gynnas av närtrafiken. Vi tycker att länstrafiken ska försöka skaffa sig lite mer information kring hur närtrafiken används, säger han.

Närtrafik i Värne

På Jönköpings länstrafiks hemsida kan man söka på sin ort för att se om man har rätt till närtrafik eller inte. På hemsidan påpekar man dock att kartan i första hand ska ses som en indikation och att beställningscentralen kan komma att göra en annan bedömning.

En ort som exempelvis har rätt till närtrafik enligt kartan är de som bor i Värne. Där busslinje 356 drogs in i slutet av förra året.

Jönköpings länstrafik har utvärderat närtrafiken och därmed kommit med förslag till vissa regeländringar och förslag på hur närtrafiken kan utvecklas och som kan innebära kostnadsökningar. Länets kommuner har, via Jönköpings länstrafik och Region Jönköpings län, fått utvärderingen och ska nu ge ett remissvar och svara på ett antal frågor om närtrafiken.

Samhällsbyggnadsnämnden har tagit fram ett förslag till yttrande som ska vidare till kommunstyrelsen.

LÄS MER: Snart försvinner busslinjen i Värne: ”Med kort varsel får vi plocka bort linjen”

FAKTA: Det här är närtrafik

Du som har längre än en kilometer till närmsta hållplats för linjetrafik och bor på land..

FAKTA: Det här är närtrafik

Du som har längre än en kilometer till närmsta hållplats för linjetrafik och bor på landsbygden har möjlighet att åka närtrafik.

Resorna kan vara mellan bostaden och till närmsta tätort inom kommunen, kommunhuvudorten och i vissa fall över kommun- eller länsgräns.

Om befintlig linjetrafik på vardagar är tre eller färre i en riktning kan man också få resa med närtrafik.

Resenären kan göra sex enkelresor per vecka.

Skol- och arbetspendlingsresor ska inte användas för närtrafiken.

Närtrafiken beställs hos länstrafikens serviceresor.

KÄLLA: Jönköpings länstrafik