I genomsnitt vart femte förskolebarn i landet är flerspråkigt. I Nässjö kommun är det fler. Varje tredje barn har ett annat modersmål än svenska, och i centralorten är det fler än så.

– Nu är det nästan vartannat barn, berättar Helena Petersson, verksamhetschef för förskolorna.

I modersmålsenkäten, som besvarats av 204 av Sveriges 290 kommuner, finns det en kommun som inte fått någon poäng alls. Genomsnittet är 13 poäng. Utöver Nässjö är det fem andra kommuner som fått 22 poäng av 24 möjliga. Det är resultatet av ett aktivt arbete.

– Vi jobbar medvetet med det här. Det kommer att gynna måluppfyllelsen i skolan, säger Helena Petersson.

När flerspråkiga barn blev allt vanligare på förskolor utanför Runnerydsområdet valde kommunen dra fördel av den mångåriga erfarenhet som finns där.

– De har jobbat med det här så länge. Man vet hur man ska ta emot och arbeta med de här barnen, berättar Helena Petersson.

En annan Helena, Williamsson, arbetar till viss del med språkuppdraget. Hennes uppgift är att stötta förskolans personal. Under en hel termin arbetar hon mot några förskolor i taget.

Frågan hålls även levande under arbetsplatsträffar. Det finns också handlingsplaner till stöd vid inskolning och uppföljning av nyanlända familjer, för att det ska bli ett bra mottagande. Kommunen rekryterar aktivt flerspråkig personal.

Annons

För barnen innebär modersmålsstödet bland annat att personalen kan läsa en bok på svenska för dem, och sedan kan de få lyssna till samma saga på surfplattan.

– Så att de får höra den på sitt eget språk, förklarar Helena Petersson.

Övertygelsen är att det är bra om barnen får vara stolta över sin kultur och modersmål, och att det gynnar språkinlärningen.