De skulle börja ett nytt liv i Skellefteå. Båda hade fått jobb. På midsommarafton anlände flyttbilen och två flyttkarlar tömde lägenheten i Nässjö. När de var klara körde de iväg.

Tina och Daniel stannade kvar för att städa ur bostaden innan de också for mot Skellefteå.

Enligt avtalet, som sköttes via mejl, skulle lastbilen anlända till Skellefteå på midsommardagen.

— Vi var på plats då och väntade att de skulle höra av sig, berättar Tina.

Bilen var sönder

När hon ringde upp företaget fick hon beskedet att lastbilen hade gått sönder och nu stod i Stockholm.

— Det är sånt som kan hända, det säger jag inget om. Men han lovade då, att antingen kommer grejorna på söndagen den 25:e, eller så skulle de lasta om bohaget och skicka grejorna med en ny lastbil som skulle anlända på måndagen den 26:e.

Måndagen kom och när Daniel Löfstedt ringde företaget blev svaret att lastbilen fortfarande var sönder och stod nu i Nyköping där deras grejor magasinerats.

Väntade i dagar

— Här började vi tycka att det lät konstigt alltihop, säger Tina Samuelsson.

Ingenting kom på måndagen. Nya datum angavs när de skulle komma, men det var först den fjärde juli, drygt en vecka senare, som lastbilen anlände med deras saker.

När flyttkarlarna var klara krävde de dubbel betalning.

Annons

— De ville ha 24 000 kronor. Vi hade avtalat 12 000 kronor. De båda männen uppträdde hotfullt och utpressande.

Det uppstod en diskussion om rut-avdraget. Daniel Löfstedt ringde polisen och när flyttkarlarna insåg det gick de genast med på 12 000 kronor. Tina och Daniel fick ett kvitto på det.

Saknas grejor

Men det är inte slut så. Många grejor är skadade efter transporten och det saknas dyra teknikprylar till datautrustning.

— Kläder var blöta. Tre lådor är inte ens våra.

— Min finservis som jag fått av mormor och morfar är borta. Den går inte längre att få tag på.

Tina har fått beskedet av Folksam att hemförsäkringen inte täcker flyttens skador och förlusten av grejor. Hon uppmanas polisanmäla händelsen.

— Min pappa tog kontakt med företaget igen och vi fick då bekräftat att de har kvar våra saker. Om vi betalade de 12 000 kronorna skulle vi få tillbaka dem. Det är ren utpressning.

— Vi har polisanmält och där ligger ärendet nu.

Det är inte första fallet som tidningen tar upp. Ett Sävsjöpar har tidigare berättat om sina upplevelser i samband med flytt och Flyttnord. Det uppmärksammades för någon månad sedan och då framkom det att firman anmälts till allmänna reklamationsnämnden flera gånger av missnöjda kunder.

En kontaktperson för företaget, Daniel Eliasson, hävdade i en intervju att de blivit kapade och att det skulle vara före detta anställda som agerade i firmans namn. Men någon varning lades aldrig ut på deras hemsida att den skulle vara kapad och bokningssystemet fortsatte att fungera.

När Eliasson söks igen svarar han att företaget har semester och att frågor besvaras om två veckor. Han hänvisar då till en person som han uppger är ägaren.

Men nu när jag får tag i dig är det inte angeläget att du svarar på frågorna?

— Jag är bara anställd.

Det är dig Nässjöparet haft kontakt med.

— Jag kan inte komma ihåg alla vi jobbar med. Du får ta det med ägaren när han sitter framför datorn och har kundnamn framför sig.

— Om två veckor kan han svara på dina frågor.