Samma tåg men ny operatör. Från den 9 december körs Krösatågen av ett nytt företag, Svenska Tågkompaniet. Transdev får sluta trots att flera överklaganden gått företagets väg. Länstrafikens vd Carl-Johan Sjöberg säger att resandet inte påverkas. Men biljettpriset kan höjas i december.

Trots hård juridisk kamp får Transdev sluta köra Krösatågen. Svenska Tågkompaniet AB tar över från 9 december och två år framåt. Det blir samma tåg och i vinter väntar en prisökning.
Foto: Jnytt.se

– Vi hoppas det ska bli bra, det är kort tid för förberedelse men de har sagt att de ska klara av det, säger Carl-Johan Sjöberg.

Transdev Sverige AB har kört Krösatågen på uppdrag av Jönköpings Länstrafik sedan DSB hoppade av. De har haft uppdraget på direktupphandling, men när Jönköpings länstrafik förra året gjorde en upphandling för nio år framåt, gick anbudet till norskägda Svenska Tågkompaniet AB.

Dyrare nu

De rättsliga striderna om uppdraget är inte över och Tågkompaniet har bara fått ett avtal om två år. Den tillfälliga avtalet blir också dyrare än vad det ursprungliga anbudet var.

– Den långa avtalet var ju för nio år men nu måste vissa av bolagets kostnader fördelas på kortare tid, då blir det dyrare. Men sprider man ut de på alla län och några år så blir det inte stora kostnader i det hela.

Varför får inte Transdev fortsätta köra?

– Vi har fått den frågan, men deras avtal går ut i december och det hade varit lika fel att inte låta någon annan få uppdraget, säger Carl-Johan Sjöberg.

Annons

Hur blir det med personalen som jobbar nu på Krösatågen?

– Det är personalövertagande, men jag vet inte om alla går över. Det är upp till Tågkompaniet och Transdev att förhandla om.

Samma tåg

Resenärerna ska enligt Carl-Johan Sjöberg inte påverkas av bytet och det är samma tåg som används fram till 2022. En fråga är ju hur det ska bli i vinter, om det blir lika mycket problem med inställda tåg som i vintras eller om tågunderhållet av Bombardier ska fungera bättre.

– Så som läget är nu fungerar det bättre än i våras. Men jag tror inte att någon vågar lova att allt ska fungera, säger Carl-Johan Sjöberg.

Biljettpriserna kan bli dyrare från december, det finns förslag om att höja med indexuppräkning på ett par, tre procent, men politikerna i regionfullmäktige bestämmer det i november.

Striden om att köra Krösatågen

Transdev Sverige AB (tidigare Veolia) har kört Krösatågen på direktupphandling sedan våre..

Striden om att köra Krösatågen

Transdev Sverige AB (tidigare Veolia) har kört Krösatågen på direktupphandling sedan våren 2017, då DSB Småland AB hoppade av.

När Jönköpings länstrafik 2017 gjorde en upphandling för nio år framåt utsågs norskägda Tågkompaniet AB till ny operatör.

Transdevs ledning överklagade upphandlingen till förvaltningsrätten som underkände den i delar som gäller hur kvalitet ska tolkas.

Länstrafiken överklagade till kammarrätten men fick inte prövningstillstånd. Man fick möjlighet att göra en direktupphandling och utsåg Tågkompaniet i konkurrens med Transdev.

Transdev överklagade även direktupphandlingen och domen blev en avtalsspärr. Spärren hävdes efter några veckor och länstrafiken tecknar avtal med Tågkompaniet.

Den ursprungliga domen om att upphandlingen måste göras om står fast och det bedöms kunna ske om ett par år.

Jönköpings länstrafik har vänt sig till Högsta förvaltningsdomstolen för att överpröva beslutet om ny upphandling, men bedömer är att frågan inte tas upp där.