På fredagen vid lunchtid kom ett pressmeddelande som kungjorde att Obos, där några av varumärkena är Myresjöhus och Smålandsvillan, inleder sitt samarbete med Damallsvenskan.

– Obos samarbete med Damallsvenskan, en av de starkaste ligorna i Sverige, är mycket spännande, säger Annika Grälls, ordförande för Elitfotboll Dam, i ett pressmeddelande.

Jämställt samarbete

Grälls säger vidare att det ger klubbarna i Damallsvenskan en stark möjlighet att skapa ännu bättre förutsättningar för flickor och kvinnor. Samarbetet går bland annat ut på att Obos och Elitfotboll Dam tillsammans ska skapa ett jämställt samarbete som ska öka förutsättningarna för elitdamfotbollen att utvecklas. Obos investerar 40 miljoner kronor fördelat över en femårsperiod i samarbetet, varav 10 miljoner är öronmärkta för samhällsprojekt.

Obos är ett etablerat varumärke i Norge där man funnits sedan 1920-talet. Bolaget har länge varit aktivt engagerade inom norsk fotboll. Bland annat som ligasponsor för division ett herrar, OBOS-ligan, och sedan november i fjol som generalpartner för toppserien inom norsk damfotboll. Nu tar bostadsutvecklingsbolaget ett samlat grepp om damfotbollen i Norge och Sverige och går också in som samarbetspartner till Damallsvenskan.

– Det är ett stort värde för oss som bolag att stötta damfotbollen, och det är viktigt för Obos att vara med och ta ett långsiktigt samhällsansvar. Dessutom vill vi lyfta frågan om stöttning av damfotbollen, säger Daniel Kjorberg Siraj, i ett pressmeddelande.

Annons

”Ses som hattrick”

Även Joakim Henriksson, vd Obos Sverige med säte i Myresjö, uttalar sig.

– Vårt arbete mot ett mer jämställt och jämlikt samhälle är ständigt pågående. Vi utvecklar bostäder och samhällen i hela Sverige, för alla och med plats för alla. Vårt samhällsengagemang har alltid varit stort inte minst inom idrotten. OBOS satsning på Damallsvenskan kan därför ses som ett hattrick i affärsnytta, samhällsengagemang och ett bevis på vår företagskultur, säger Henriksson.

”Satsningen på Damallsvenskan ser vi som ett hattrick i affärsnytta, samhällsengagemang och bevis på vår företagskultur”, kommenterar Joakim Henriksson, vd Obos Sverige.
Foto: Maria Wånge

Damallsvenskan kommer i och med samarbetet byta namn till Obos Damallsvenskan.