Vi befinner oss mitt i en valrörelse. Även om Maud Olofsson, som ordförande i bransch- och arbetsgivarorganisationen Visita, inte arbetar partipolitiskt, så arbetar hon politiskt förklarar hon. Maud Olofsson besöker gärna politiska föreningar för att förmedla budskapet hur viktig besöksnäringen är i landet. På onsdagen åt hon lunch med centerpartister på Hannas i Björköby och ikväll träffar hon representanter från besöksnäringen på Kulturhuset i Sävsjö.

Jobbmotor

– Jag vill ge bättre möjligheter för besöksnäringen som är en jobb- och integrationsmotor i hela landet, säger hon.

Besöksnäringen växer så det knakar och omsätter mer pengar än fordons- och gruvnäringen. Många företagare har dock små marginaler enligt Maud Olofsson. Ett sätt att underlätta för företagarna vore att sänka arbetsgivaravgiften för unga. Olofsson gillade inte när den höjdes med tre procent.

– För småföretagarna innebär det en kostnadsökning med tre procent och det är för mycket. Marginalen inom restaurangbranschen kan vara två, tre procent.

Just inom besöksnäringen utgör 34 procent av arbetskraften av unga.

–I övriga branscher är siffran 15 procent. Vi behöver fler jobb och vi kan skapa jobb för människor från andra länder. Besöksnäringen är i behov av mycket personal.

Hjälpa och inte stjälpa

I Sävsjö kommer hon också ta upp allt regelkrångel som hon menar finns i Sverige.

Annons

– Vi har 300 regler och förordningar att hålla oss till. Många regler är helt legitima, men hur tillämpas de? Jag hänvisar till Rättviks-modellen där man istället för att jaga fel utbildar näringsidkare så att de gör rätt. Det har blivit effektivare och man har fått lägre kostnader. Jag tror ändå att alla vill göra rätt för sig.

Maud Olofsson poängterar också vikten av att inte straffa företagare som verkar på landsbygden.

– De ska ha tillgång till samma teknik som städerna. Jag har träffat företagare som inte kan ta emot bokningar eller ta betalt för att de inte har bredband. Det ska finnas bredband till alla i hela Sverige så att ingen diskrimineras.

Ett annat viktigt ämne är kompetensförsörjningen.

– Fler vill och kan jobba hos oss men vi måste också själva bli mer attraktiva. Det är också en utbildningsfråga. Visita vill ha certifierade utbildningar, säger Maud Olofsson.

Ökat samarbete mellan bransch och utbildningsföretag är önskvärt.